به گزارش نماد برتر، شبکه پالایش شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا ظرفیت تولید ۱.۳ میلیون بشکه در روز سوخت را دارد اما در نتیجه سالها سرمایهگذاری اندک و عدم انجام فعالیتهای تعمیراتی مرتب، این پالایشگاهها در مارس تنها ۱۰۱ هزار بشکه در روز نفت پالایش و تنها ۷۰۰۰ بشکه در روز بنزین تولید کردند.
مصرف بنزین در این کشور آمریکای جنوبی در ماههای اخیر به دلیل قرنطینه به اجرا درآمده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. طبق گفته منابع صنعتی، مقامات ونزوئلا تنها ۳۰ هزار بشکه در روز بنزین در میان جایگاههای سوخت این کشور توزیع کردهاند در حالی که میزان مصرف پیش از قرنطینه حدود ۱۷۰ هزار بشکه در روز بود.
در سالهای اخیر شرکت PDVSA توافق کرد که در قبال صادرات نفت خام، بنزین وارد کند. اما این سواپ با شرکت سیتگو که زیرمجموعه پالایش شرکت PDVSA در آمریکا بود، پس از اعلام تحریمهای نفتی از سوی دولت ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۹ مختل شد.
از آن زمان واشنگتن با هدف براندازی دولت نیکلاس مادورو، سایر شرکای تجاری شرکت PDVSA مانند رپسول اسپانیا، انی ایتالیا و ریلاینس هند را برای عدم عرضه بنزین به ونزوئلا تحت فشار قرار داده است و این شرکتها تنها اجازه یافتهاند دیزل صادر کنند که برای توزیع غذا و سایر کالاهای اساسی ضروری است.
کمبود سوخت در ونزوئلا پس از این که شرکت روسنفت فعالیتهایش در این کشور را در مارس تحت فشار تحریمهای واشنگتن متوقف کرد، شدت گرفت. روسنفت سال گذشته به واسطه اصلی فروش نفت و تامین بنزین ونزوئلا تبدیل شده بود اما آمریکا در ماههای اخیر دو زیرمجموعه این شرکت روسی را به اتهام کمک به تجارت نفت ونزوئلا هدف تحریم قرار داده بود.
شرکت PDVSA با دریافت مواد شیمیایی از ایران که با هواپیما ارسال شده، در تلاش است تا واحدهای کرکینگ کاتالیتیکی که برای تولید بنزین ضروری است را در پالایشگاه "ال پالیتو" به ظرفیت ۱۴۶ هزار بشکه در روز و پالایشگاه "کاردون" به ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه در روز راه اندازی کند.
بر اساس گزارش رویترز، علاوه بر محموله هایی که از ایران در راه است، ونزوئلا اواخر آوریل یک محموله بنزین به میزان ۱۵۰ هزار بشکه از شرکت "ماراویل تریدینگ" دریافت کرد که در سال ۲۰۰۲ با ارسال بنزین به ونزوئلا در جریان اعتصاب کارکنان شرکت PDVSA، به کمک هوگو چاوز، رییس جمهور وقت ونزوئلا شتافته بود.