به گزارش پایگاه خبری راد، علی شهری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز اظهار کرد: در دو سه سال اخیر که منابع دولت با محدودیت روبه رو شد شاهد نقش پررنگتر خیرین مدرسه ساز در امر مدرسه سازی بودیم و امروز حدود نیمی از مدارس کشور خیرساز هستند.
وی افزود: در استان تهران و در مهرماه جاری دو سوم مدارس تحویلی با کمک خیرین مدرسه ساز ساخته شد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تلاش خیرین مدرسه ساز به الگویی تمام عیار برای سایر خیرین کشور تبدیل شده است گفت: امروز خیرین مدرسه ساز از حیث تلاشها و اقدامات صورت گرفته در رتبه اول در کشورند. مجامع خیرین مدرسه ساز برای اشاعه فرهنگ مدرسه سازی شب و روز در تکاپو و فعالیت هستند.
شهری ادامه داد: میزان تعهدات خیرین ما در سال گذشته از ۶۴ میلیارد تومان در استان تهران فراتر رفته و به ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده است و یکی از دلایل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی اخیر، مرهون اطلاع رسانی و تببین مشکلات آموزش و پرورش است که باید از رسانهها نیز در این راستا قدردانی کرد.
وی از برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تهران در دوشنبه آینده، سوم تیرماه در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و درباره مشکلات مدارس در تهران گفت: در مقایسه با سیستان و بلوچستان، اگرچه آنجا فضای آموزشی سرانه پایینی دارد، اما مشکل مضاعف ما نسبت به سیستان و بلوچستان، تراکم بالای کلاسی است. و باوجود آنکه تراکم میانگین دانش آموزی در سطح کشور ۲۴ نفر در کلاس است، بعضا شاهد دوبرابر این میزان در کلاسها هستیم و شهر قدس بالاترین تراکم را در سطح کشور دارد.
وی افزود: متوسط تراکم در تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاس هایی داریم که تا لب سکو و تخته دانش آموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم در بین دانش آموزان مشکل است.
وی با اشاره به ضرورت ساخت ۱۲ هزار کلاس درس در سطح تهران و انجام مکاتباتی از سال گذشته با استانداری در این زمینه از محل کمکهای خیرین، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش گفت: این طرح به تایید استاندار تهران رسید و به فرمانداران نیز ابلاغ شد. دو بخش منابع مالی خیرین و دولت محقق شده است اما در بخش تبدیل به احسن املاک هنوز انتظارات محقق نشده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه سال گذشته تعدادی املاک بلااستفاده که قابل تبدیل به احسن هستند شناسایی شدند که باید زمینه تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ شهرداری فراهم شود گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده ولی آموزش و پرورش شهر تهران متولی است و درخواست کردهایم که کمک بیشتری کنند تا بتوانیم اینکار را انجام دهیم؛ اگر این بخش از کار نیز پیش برود، امیدواریم بخش عمدهای از مشکلات ما در مناطق پرتراکم و دارای بافت فرسوده حل شود.
شهری به رایزنی با نمایندگان مجلس برای درنظرگرفتن ردیف اعتباری ویژه برای مدرسه سازی استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار کلاس درس نیاز است که با درنظرگرفتن جمعیت فعلی دانش آموزی برآورد شده است و اگر رشد جمعیت را لحاظ کنیم به ۱۸ هزار کلاس در چندسال آینده نیاز خواهیم داشت.
وی ادامه داد: برای ایجاد هرکلاس متوسط ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است. با اعتبارات و شرایط فعلی ساخت مدارس مورد نیاز بیش از ۳۰ سال طول می کشد و باید ردیف ویژه اعتباری دیده و یا تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش برای تامین منابع انجام شود.
شهری با بیان اینکه نگران سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق شهرستانهای تهران هستیم گفت: از خیران میخواهیم کمک بیشتری به ما داشته باشند.
به گزارش ایسنا، شهری در ادامه درباره مشکل کمبود مدارس در مناطق و محلههای انبوه ساز گفت: به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید زیرساختهای آموزشی نیز فراهم شود. یک اشکال در اجرا این است که ساخت مدرسه به انتهای کار منوط میشود و معمولا انبوه سازان آن را انجام نمیدهند و همکاران ما اقامه دعوا و شکایت میکنند که حتی اگر منجر به رای هم بشود باز هم برای فرزندان ما مدرسه نمیشود.
وی ادامه داد: این کار در پروسه اجرا باید همزمان انجام شود. یک اتفاق ناخوشایند دیگر هم که رخ میدهد این است که چون انبوه سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یک مدرسه بسازند، ۱۹۹ واحد میسازند که از شمول قانون خارج شوند که باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تعداد مسکن مهر ۳۴۵ هزار واحد در تهران است که ۳۸۷ مدرسه ۱۵ کلاسه حتی دوشیفته با ۵۸۰۰ کلاس نیاز دارد گفت: از این تعداد ۹۷ مدرسه و کمتر از یک سوم آماده شده و فعال است.
وی با اشاره به مدارس منطقه۲۲ گفت: 24 مدرسه دولتی با ۲۷۹ کلاس درس برای ۱۰ هزار جمعیت دانش آموزی و 27 مدرسه غیردولتی با ۲۵۰۰ دانش آموز در این منطقه داریم. معادل همین تعداد مدرسه، در چند سال آینده نیاز است. در منطقه ۲۲ زمین آموزشی کم دیده شده است. اگر شهرداری زمین تخصیص دهد منابع ساخت را از طریق تعهدات خیری و منابع دولتی تامین می کنیم.