به گزارش پایگاه خبری راد، بودجههای عمرانی بخشی از مصارف مالی دولت در سال به شمار میروند که در کنار هزینههای جاری و همچنین تملک داراییهای مالی تشکیل دهنده هزینههای عمومی هستند، اما اغلب به دلیل اینکه هزینههای جاری سهم بالای از مصارف را در بر میگیرند و عدم پرداخت در این بخش با توجه اینکه عمده آن حقوق و دستمزد است، تا حدی امکان پذیر نیست.
معمولاً این بودجههای عمرانی هستند که سهم آنها به طور کامل در سال مقرر نمیشود و هر گاه دولتها در منابع کم بیاورند، عدم تحقق شامل پروژههای عمرانی میشود.
با این وجود عملکرد سال گذشته نشان میدهد سهم عمرانی تا حد بالایی پرداخت شده است؛ به گونهای که در بودجه ۱۳۹۷ مصوب شده بود که دولت ۶۲ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص دهد و این در حالی است کهتازهترین گزارش سازمان برنامه و بودجه از این حکایت دارد که ۵۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای عمرانی پرداخت شده که از این رقم حدود ۲۱ هزار و۶۷۳ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد دیگر از طریق انتشار اسناد خزانه بوده است.
بر این اساس در سال گذشته حدود ۶,۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی پرداخت نشده است که عملکرد چندانمنفی نسبت به سالهای قبل به شمار نمیرود، چراکه گاهاً عدم تحقق در بودجههای عمرانی بیش از این نیز بوده است.
برای امسال نیز در لایحه بودجه حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان برای پروژههای عمرانی پیشنهاد شده بود که در نهایت به ۶۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که باید دید چه میزان از آن محقق خواهد شد.