13:13 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
آمادگی جهاد دانشگاهی برای طراحی خودروهای هیبریدی/ ارتقای بهره‌وری ذخایر ژنتیک بومی

1398/02/30 13:25

در مراسم امضای تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با سازمان اقتصادی کوثر عنوان شد؛

آمادگی جهاد دانشگاهی برای طراحی خودروهای هیبریدی/ ارتقای بهره‌وری ذخایر ژنتیک بومی

پایگاه خبری راد: نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی- پژوهشی میان جهاد دانشگاهی و سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (۳۰ اردیبهشت) در زمینه اجرای طرح‌های ملی و ارتقای امنیت غذایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری راد،   دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این نشست که صبح امروز در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: اساس استفاده درست از آب و خاک توسعه فناورانه است.

وی با اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای همکاری در حوزه صنعت و همکاری با سازمان اقتصادی کوثر، از توانایی این مجموعه برای فعالیت در زمینه طراحی ماشین‌های هیبریدی خبر داد.

طیبی افزود: انقلاب ما با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید. در بحث استقلال، استقلال سیاسی، اقتصادی و دفاعی مطرح بود. در استقلال سیاسی عدم وابستگی به شرق و غرب بیان شد که شعار نه شرقی نه غربی نمود همین تفکر است. همین شعار باعث شد نه شرق و نه غرب از انقلاب ما خشنود نباشند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حوزه استقلال دفاعی و اقتصادی باید تلاش کنیم دفاع ما متکی بر تولید ما باشد و تولید ما متکی بر علم و فناوری پیشرفته ما باشد، همچنین در حوزه اقتصادی هم باید متکی بر تولید علمی باشیم و تولید علمی هم متکی بر دانش و علم ما باشد تا هم بتواند روزآمدی را حفظ کند و هم بتواند قابل رقابت با سایر محصولات جهانی باشد.

طیبی با اشاره به پیشینه تأسیس جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ گفت: تأسیس جهاد دانشگاهی با همین هدف صورت گرفت که سه عامل توسعه فناورانه، توسعه فرهنگی و توسعه آموزش را اساس توسعه کشور می‌دانست و با کمک علم و فناوری اثبات کرد کشور توان حرکت در مرز دانش را دارد و می‌تواند علم خود را تبدیل به فناوری کند و فناوری را هم تبدیل به تولید محصول کند. اقتصاد ما می‌تواند اقتصاد مبتنی بر علم و دانش باشد.

طیبی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و مهندسی الگوسازی‌های موفقی انجام شده گفت: نگاه جهاد دانشگاهی به موضوعات هم کاملاً کاربردی و علمی است یعنی هر موضوعی که انتخاب می‌شود باید یکی از مشکلات کشور را حل کند. ما خوشحالیم که با یک سازمان بزرگ اقتصادی کشور این تفاهم‌نامه را امضا می‌کنیم و یقین داریم با همت طرفین موفق به رسیدن به اهداف خود می‌شویم.

در ادامه این مراسم، طیبی اظهار کرد: سازمان اقتصادی کوثر دارای دفتر طراحی است ولی برای فعالیت‌های جدید، ما برای حمایت اعلام آمادگی کردیم تا در زمینه ماشین‌های هیبریدی با مجموعه جمکو این سازمان فعالیت داشته باشیم. امیدواریم بعد از امضای این تفاهم‌نامه در صنعت حمل‌ونقل ریلی که در کشور و همینطور در منطقه در حال توسعه است هم همکاری‌هایی داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی عملی شدن ارتقای امنیت غذایی در این تفاهم‌نامه گفت: در حال حاضر تکثیر دام سبک می‌تواند به بحث تأمین شیر و گوشت کمک کند. پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی در زمینه تولید جنین‌های مرغوب دام سنگین خوب کار کرده است. یکی از نیازهای کشور ما کره است و عمدتاً تمرکز روی گاوهای هولشتاین بوده اما اکنون نیاز به نژادهایی داریم که هم شیر مناسب داشته باشند و هم درصد چربی بالایی داشته باشند. با توجه به امکاناتی که در جهاد دانشگاهی فراهم کردیم این امکان به وجود آمده که نژادهای برتر داخلی و خارجی را تکثیر کنیم تا به سرعت دام سنگین به مرحله‌ای برسد که تولید شیر و کره کند.

وی افزود: در بحث آبزیان، تولید سریع بچه ماهی و غذای بچه ماهی از مواردی است که علاقه به همکاری داریم. در بحث پرورش ماهی در قفس، ما دانش فنی تولید تور را به دست آوردیم و در زمینه قفس هم سازمان اقتصادی کوثر دارای دانش است و می‌توان سرعت تکثیر را افزایش داد. در حوزه کشاورزی هوشمند هم تیم خود را تجهیز کردیم و هوشمندسازی گلخانه‌ها هم بسیار مهم است. سازمان جهاد دانشگاهی در این زمینه‌ها اعلام آمادگی برای همکاری کرده است.

در زراعت ۲۰ سال و در باغبانی ۵۰ سال از دنیا عقب هستیم

در ادامه این نشست مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به پیشینه حضور خود در جهاد سازندگی گفت: تاکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر "ما می‌توانیم " بوده است. جهاد دانشگاهی و جهاد سازندگی ایجاد شده‌اند که " ما می‌توانیم" را محقق کنند. جنگ " ما می‌توانیم" و "ما نمی‌توانیم" در کشور ادامه دارد یعنی یک نوع روحیه در کشور به ظرفیت‌های این مرز و بوم اعتقاد دارد و دیگری ندارد. خوشبختانه " ما می‌توانیم" توانسته خود را در بسیاری از عرصه‌ها به " ما نمی‌توانیم" تحمیل کند.

محمدرضا اسکندری با اشاره به اینکه کشور ظرفیت‌های بسیاری برای استفاده در همه زمینه‌ها دارد، گفت: متأسفانه پس از گذشت ۴۰ سال نتوانستیم از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم چون رجوع به علم کم بوده است. از آن جایی که رشته‌من کشاورزی است می‌توانم بگویم که در بخش زراعت ۲۰ سال و در بخش باغبانی ۵۰ سال از دنیا عقب هستیم ولی این به معنای نبود ظرفیت علمی در این زمینه‌ها نیست. ظرفیت علمی وجود داشته اما شرایطی که باید وجود داشته باشد تا علم به عرصه عمل وارد شود فراهم نشده است.

وی افزود: شکاف عملکردی در کشور هنگامی رفع می‌شود که علم به طور کامل در عرصه عمل مستقر شود. سعی ما این بوده که در سازمان اقتصادی کوثر آنچه را که در توان داشته‌ایم انجام دهیم. سازمان اقتصادی کوثر هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کند و در عرصه‌های کشاورزی و صنعت فعالیت می‌کند. پس از عملی شدن این تفاهم‌نامه در بخش کشاورزی یک تحول رخ خواهد داد. این تحول در صنعت طیور، دام و آبزی‌پروری و هم‌چنین گیاهان زراعی و باغبانی اتفاق خواهد افتاد چرا که کشاورزی کشور ظرفیت‌های زیادی دارد فقط کافی است دانش و علم به عرصه عمل وارد شود.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به استفاده از توانایی‌های جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، گفت: میانگین سن مدیران سازمان اقتصادی کوثر زیر ۴۰ سال است و ما در این سازمان از جوانان تحصیل‌کرده و ایثارگر بهره می‌بریم.

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی گفت: با وجود اینکه مجموعه ما، یک مجموعه تولیدی بوده ولی در شرایط تحریم هیچ گونه خللی در کارهای مجموعه ما به وجود نیامد. اتفاقاً در برخی شرایط هم بهتر عمل شده و در برخی از مجموعه‌های تولیدی ما با وجود آنکه قیمت را بالا نبرده‌ایم ولی سوددهی واحدها بیشتر شده است چراکه تولید داخل سعی کرده کسری‌هایی که در اثر تحریم ایجاد شده را با تولید بیشتر برطرف کند.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی و سازمان اقتصادی کوثر در راستای فعالیت‌های مشترک علمی پژوهشی امضا شده است. موضوع تفاهم‌نامه همکاری در زمینه اجرای طرح‌های ملی و با هدف ارتقای امنیت غذایی است که این همکاری با حفظ ذخایر و ایجاد تنوع و کاهش واردات محصولات ژنتیکی شامل همکاری در فرآیند اصلاح نژاد توده‌های بومی دام، طیور و آبزیان کشور به منظور تولید ترکیب‌های پربازده و امکان ایجاد لاین‌های خالص، فعال‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های نیمه فعال و غیرفعال بخش‌های تحقیقاتی و استراتژیک دام، طیور، آبزیان، زراعت و باغبانی است.

از دیگر همکاری‌های این دو سازمان که در تفاهم‌نامه به آن اشاره شده می‌توان به همکاری در جهت حفظ و ارتقای بهره‌وری ذخایر ژنتیک بومی در راستای پویایی کسب‌وکارها و مشاغل خرد با هدف ارتقا امنیت غذایی با تکیه بر تولیدات بومی از جمله پرورش مرغ در مزارع باز و هیبریدهای دام سبک، شناسایی، اصلاح نژاد هیبریداسیون و تولید لاین‌های خالص بذر گیاهی و تأمین داخلی بذرهای مورد نیاز کشور اجرایی می‌شود.

توسعه طرح‌ها و روش‌های فناورانه با هدف افزایش بهره‌وری در محصولات تولیدی شامل شناسایی روش‌ها و فناوری‌های نوین کشت در دانه‌های اساسی و مورد نیاز کشور شامل شناسایی روش‌ها و فناوری‌های نوین مدیریت پرورش دام و طیور، شناسایی و به کارگیری سازوکارهای تجاری سازی طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه‌های دام‌پروری و کشاورزی و طراحی و پیاده‌سازی طرح‌های تولید دام‌پروری و کشاورزی با رویکرد جلب مشارکت مردمی مبتنی بر الگوهای اقتصادی از دیگر موارد توافق این تفاهم‌نامه است.

سایر زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه شامل همکاری و مشارکت شرکت‌های زیرمجموعه سازمان با مراکز و مؤسسه‌های جهاد دانشگاهی، ایجاد ارتباط و همکاری جهت تبادل اطلاعات و برآورده کردن نیازهای پژوهشی و آموزشی طرفین در زمینه‌های مرتبط با حوزه فعالیت‌های هریک و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در چارچوب قوانین و مقررات است که به مدت پنج سال معتبر خواهد بود.