به گزارش پایگاه خبری راد، گمرک ایران با دعوت از این نماینده مجلس به سعه صدر در خصوص نحوه بیان مسائل و مطالب در حوزه مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد: متاسفانه این نماینده مجلس با استناد به پاره ای از گزارشهای دفتر بازرسی گمرک ایران در سالهای گذشته درباره برخی پرونده ها، موضوعات را وارونه جلوه داده و با کلی گویی، پرسنل خدوم و زحمتکش گمرک ایران را مورد اتهام قرار داده است.
در توضیحات گمرک ایران آمده است: ادعای قاچاق ۵۳۶۲ دستگاه خودروی لوکس کذب محض است و باید این نماینده مجلس پاسخ دهد که چگونه این خودروها در داخل کشور شماره گذاری شده اند و آیا پروانه گمرکی یا پته الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است یا خیر؟ اینکه عنوان شود این خودروهای لوکس با استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف وارد کشور شده و کارت بازرگانی بنام یک پیر زن روستایی بوده و پس از واردات مالیات کارت پرداخت نشده است، آیا به گمرک مربوط می شود و باید گمرک پاسخگو باشد یا نهادی که برای او کارت بازرگانی صادر کرده است؟ گمرک ایران پس از اخذ مجوزهای قانونی و اظهار این خودروها که مربوط به سالهای گذشته است، نسبت به اخذ حقوق ورودی و سود بازرگانی خودروها اقدام و طبق قانون پروانه گمرکی صادر کرده است، اکنون باید جوابگوی چه موضوعی باشد؟
در حال حاضر اطلاعات تمامی خودروهای ترخیص شده از گمرک در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت و به تفکیک تمامی پروانه های گمرکی صادر شده موجود است و حتی یک دستگاه خودروی وارداتی هم بدون اخذ مجوزها و حقوق ورودی و سود بازرگانی از گمرکات ترخیص نشده است.
ضمن اینکه با عنایت به تصویب نامه شماره ۱۸۷۵۸/ت۲۸۸۱۷ مورخ ۱۳۸۲/۴/۱۰ هیأت وزیران واردات انواع خودرو و کامیون و ماشینآلات راهسازی منوط به داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و اخذ گواهی نمایندگی از مرکز اصناف وزارت صمت، گواهی های سهگانه سازمانهای ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت است، لذا ترخیص خودروهای موصوف از گمرکات کشور صرفاً پس از ابلاغ ضوابط مذکور از سازمان توسعه تجارت وزارت صمت و صدور ثبت سفارش از سازمان مذکور و رعایت مهلت مقرر قانونی مربوطه و اخذ حقوق ورودی مصوب هیأت دولت امکانپذیر است.
همچنین با توجه به لینک ارتباط الکترونیکی گمرک ایران با سازمانهای همجوار از جمله صدور کارت ترخیص راهور ناجا (مرکز شمارهگذاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)، عملاً امکان ورود غیرقانونی خودرو و صدور پلاک میسر نیست.
در خصوص خودروهای وارده از مناطق آزاد تجاری نیز به موجب مصوبه هیأت دولت، ساکنین مستقر در محدوده مناطق آزاد تجاری میتوانند با خودروهای وارداتی خود صرفاً در محدوده و شعاع تعیین شده در مصوبه هیأت دولت و براساس پلاک صادره از سوی مناطق آزاد تردد کنند و هرگونه تردد خارج از محدوده تعیین شده بدون رعایت ضوابط ورود موقت و اخذ تنظیمات اصلاح، مشمول مقررات قاچاق میگردد. بنابراین آمار ارائه شده مبنی بر ورودی ۵۳۶۲ خودروی لوکس به صورت قاچاق از گمرک کذب محض است.
موضوع دیگر درخصوص ورود تعداد ۶۰۰ دستگاه خودرو توسط شخصی به نام خانم م. د.د است که یادآور میشود که خودروهای مذکور با رعایت ضوابط فنی خودرو پس از اخذ مجوز از وزارت صمت و با اخذ حقوق ورودی مربوطه از گمرک ترخیص گردیده و مشمول مقررات قاچاق نبوده است، بلکه واردکنندگان سودجو متأسفانه با کارت بازرگانی افراد غیر، نسبت به واردات خودروی لوکس اقدام میکرده اند که موضوع توسط گمرک شناسایی و به مراجع قانونی ذیربط اعلام شده است. ضمن اینکه گمرک به عنوان یک سازمان مجری هیچگونه دخالتی در صدور کارت بازرگانی صادره از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی نداشته و پس از اخذ مجوز ورود (ثبت سفارش) از وزارت صمت و پرداخت حقوق ورودی مکلف به ترخیص کالا با رعایت سایر مقررات گردیده است.
گمرک ایران اولین دستگاهی بود که در سالهای گذشته به موضوع کارت های بازرگانی یکبار مصرف ورود و اعلام کرد که تعدادی خودروی لوکس در سالهای گذشته با استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف و بنام افراد روستایی وارد کشور شده است.