15:52 | دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بررسی هیدرولوژی همه شهرها در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی

1398/01/21 15:54

وزیر راه در حاشیه جلسه دولت مطرح کرد؛

بررسی هیدرولوژی همه شهرها در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی

پایگاه خبری راد: وزیر راه و شهرسازی گفت: در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی موضوع هیدرولوژی همه شهرها برای انجام مطالعه مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ زیرا برخی از بارش‌های ما با مفروضات قبلی در ۵۰ سال قبل متفاوت بوده و سه برابر دوران قبلی است.

به گزارش پایگاه خبری راد،  محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره پرداخت تنخواه به مدیران استانی گفت: به همه استانداران تنخواهی برای امدادرسانی و استقرار موقت داده شده است که این مبلغ اکنون در حال هزینه شدن برای امدادرسانی به هم‌وطنان و استقرار موقت سیل‌زدگان است.

وی افزود: در جریان سیلاب، بحث مزارع و مراکز پرورش ماهی‌ که در بستر رودخانه و حریم‌ها ساخته شده‌اند، مطرح شده که رئیس‌جمهور و دولت تاکید کردند که در دوران بازسازی این مراکز به محیط‌های امن انتقال داده شوند و قوه قضاییه نظارت کند تا آنها در محیط‌های سابق کار خود را ادامه ندهند.

اسلامی ادامه داد: این مسائل نیازمند اقدامات حقوقی است که تعیین تکلیف آنها به مدیران کل استانی سپرده شده است تا با همکاری استانداران به بررسی این مسئله بپردازند. ما هم در شورای عالی شهرسازی به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت تا این مزارع به حریم شهرها افزوده شود.

وی افزود: در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی بحث هیدرولوژی همه شهرها برای انجام مطالعه مورد بحث خواهد گرفت زیرا برخی از بارش‌های ما با مفروضات قبلی در ۵۰ سال قبل متفاوت بوده و سه برابر دوران قبلی است.

وزیر راه با اشاره به روند امدادرسانی به مناطق سیل زده ای که راههای ارتباطی خود را از دست داده اند، اظهار کرد: اولین اقدام این بود که انسداد راه ها برطرف شود. نکته مهم این بوده که بازگشایی ها طوری صورت گیرد که بازسازیها بعد از آن بتواند شروع شود و الان این دو اقدام انجام شده است.

وی افزود: بعد از عبور موقت و ایمن آنچه برای مان مهم است این است که بازسازیهای این مناطق با توجه به تغییر مفروضات بارشی انجام شود. چرا که آبهایی که در جریان سیل جاری می شد از خط القعرها عبور نمی کرد بلکه فراتر از آن از خط الراسها می گذشت. پس ما باید در بازسازی از واریانتهای جدیدی استفاده کنیم به خصوص در مسیر خرم آباد به پل دختر که آب چنان این مسیر را کنده و برده که دیگر نمی توان جاده را از آن نقطه عبور داد.

اسلامی ادامه داد: الان بیش از چهارصد دستگاه از ماشین‌های راه سازی در لرستان در حال فعالیت هستند تا مسیرهای موقت را ایجاد کنیم و با کمک پل و تونل راه قدیم پل دختر به خرم آباد را باز متصل بکنیم.

وزیر راه تاکید کرد: حجم خسارات در حدود شش هزار نقطه و در طول بیش از دوازده هزار کیلومتر اتفاق افتاده که بخشی از آن فرونشت زمین است که به علت سیراب شدن زمین رخ می‌دهد.

اسلامی گفت: ما می کوشیم نقاط مناسب تری را برای عبور و مرور روستایی که بیشتر در معرض سیل هستند را فراهم کنیم و برآورد هزینه ها در این بیش شش هزار نقطه، حدود سه هزار میلیارد تومان است که به دولت اعلام شده است و پس از مصوبه دولت آن را تامین مالی می کنیم