03:56 | چهارشنبه 18 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
فعالیت در بازارهای متمرکز یا پراکندگی واحدها در سطح شهر؟

1398/01/10 12:08

فعالیت در بازارهای متمرکز یا پراکندگی واحدها در سطح شهر؟

پایگاه خبری راد: طی سال‌های دور هر صنف و کسب‌وکاری برای خود بازار متمرکزی داشت که عموماً در منطقه بازار اصلی شهر فعال بودند اما در آل‌های اخیر که وسعت شهرها زیاد شده پراکندگی صنوف نیز رقم خورده و به عقیده برخی از کارشناسان صنوف باید در کنار فعالیت در بازارهای متمرکز به‌صورت پراکنده در سطح شهر نیز فعال باشند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  کسب‌وکارهای مختلف بنا بر شاخصه و شرایط خاص خود در مکان و فضاهای مرتبط باصنوف مختلف مشغول به فعالیت هستند که برخی از آن‌ها در سطح شهر پراکنده و برخی دیگر در بازارهای مختلف به‌صورت متمرکز فعال هستند. به‌طور مثال صنوفی همچون سوپرمارکت، کلیدسازی، خواربارفروشان در سطح شهر و هر محله‌ای به‌صورت پراکنده فعالیت می‌کنند و صنوفی همچون فروشندگان عمده پارچه، محصولات عمده رایانه در بازارهای خاص به‌صورت متمرکز فعالیت دارند.

حال با این شرایط و با توجه به گستردگی شهرها و هزینه قابل‌توجه جابجایی در سطح شهر جای سوال دارد که برایصنوف و مشتریان تمرکز بازار بهتر است یا پراکندگی واحدهای صنفی؟ در این باره رؤسای برخی اتحادیه‌ها در گفت‌وگو با ایسنا نظر صنفی خود را اعلام کرده‌اند.

عباس شمیرانی- رئیس اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید - گفت: بازار قفل و کلید به دو بخش خدمات و تعمیرات و فروش تقسیم می‌شود که با توجه به پراکندگی شهر باید واحدهای صنفی تعمیرات، خدمات و فروش خرد برای پاسخگویی به نیاز لحظه‌ای افراد در سطح شهر پراکنده باشند.

وی ادامه داد: اما واحدهای عرضه‌کننده یراق‌آلات، دستگیره و فروش عمده می‌توانند در یک بازار خاص به‌صورت متمرکز فعال باشند که در سطح شهر تهران در محدوده میدان حسن‌آباد بازار متمرکز یراق‌آلات، دستگیره، قفل و کلید وجود دارد.

امیر قدیمی نژاد - رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان - معتقد است که واحدهای صنفی بنکداران پارچه بهتر است در یک بازار خاص متمرکز باشند که این مهم از سال‌های گذشته رعایت شده و در حال حاضر نیز واحدهای بنکداری و طاقه فروش در بازار بزرگ تهران به‌صورت یکپارچه در حال کار هستند.

وی با تأکید بر این‌که در بازارهای متمرکز زمان مناسبی برای خرید در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، ادامه داد: تمرکز واحدهای صنفی در یک منطقه با توجه به تنوع کالا از نظر جنس، رنگ و قیمت عاملی می‌شود که خریدار با قدرت بیش‌تری به انتخاب محصول موردنظر خود بپردازد و از سوی دیگر در بازار متمرکز فروش قیمت و کیفیت کاملاً روشن و شفاف است.

اما بهروز میلانی- رئیس اتحادیه تزئینات داخل ساختمان شهرستان تهران - بیان کرد: در صنف مذکور نیاز به وجود بازار متمرکز بسیار احساس می‌شود زیرا در بازار که از تعداد قابل‌توجهی واحد صنفی تشکیل‌شده مصرف‌کننده با خیال راحت می‌تواند نیاز خود را رفع کند و از سوی دیگر مشتریان عموماً علاقه‌مند به حضور در بازار متمرکز دارد.

وی یادآور شد: در بازار متمرکز تنوع بالای کالا وجود دارد و قدرت انتخاب قابل‌توجهی را به خریدار اعطا می‌کند.

رستگار - رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات نیز معتقد است که بازارهای متمرکز در کسب‌وکار و انتخاب مشتری به نسبت به واحدهای پراکنده در این صنف بهتر است زیرا مشتریان با قدرت انتخاب بیشتر و وجود محصولات و فروشندگان مختلف که هر کدام دارای کیفیت، قیمت و خدمات متفاوت است، می‌تواند نیاز خود را برطرف کنند.

 با این تفاسیر می‌توان گفت که وجود بازارهای متمرکز در هر صنف و رسته‌ای دارای اهمیت است زیرا در بازارهای متمرکز قدرت انتخاب مشتریان افزایش می‌یابد و از سوی دیگر قیمت محصولات در بازار مشخص و فردی نمی‌تواند قیمت بسیار متفاوتی با میانگین بازار اعلام کند. از سوی دیگر به دلیل وسعت شهرها نیاز به آن است که واحدهای خرد و کوچک برای ارائه خدمات و فروش محصولات در سطح شهر فعال باشند.