به گزارش پایگاه خبری راد، مجید کیانپور، با بیان اینکه در مسئله گردشگری روی ایجاد هتلها و توسعه مکانهای اقامتی تمرکز کنیم، افزود: همچنین باید روی ظرفیت حملونقل ریلی و هوایی کار شود و از ظرفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده کنیم.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیرساختهای حملونقل ریلی در کشور نیاز به توسعه دارد تا بتوانیم بر اساس برنامه ششم به آن آماری که لحاظ شده برسیم.
کیانپور بیان کرد: ضرورت دارد بخش حملونقل مسافر را افزایش دهیم، همچنین بخش حملونقل بار نیز یک اولویت استراتژیک در کشور باشد و بار را از روی جاده جمع کنیم و از طریق ریلها بارها جابهجا شوند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تلاش کنیم از حملونقل ترکیبی (ریلی، جادهای، هوایی) استفاده کنیم، تصریح کرد: هنوز نتوانستیم سهم ایران را در بحث حملونقل در بازارهای منطقه و خاورمیانه داشته باشیم.
وی ادامه داد: خیلی توجه به بحث جابهجایی کالا در بخش بینالمللی نداشتیم درحالیکه ایران ظرفیت خوبی است و با توجه به اینکه بین ۱۵ کشور همسایه قرار دارد باید بتوانیم سهم خوبی در حملونقل داشته باشیم، ایران میتواند شاهراه ترانزیت به اروپا، آسیای میانه و بهعنوان یک مفصل در بین کشورهای آسیای دور، خاورمیانه، اروپا و آسیای میانه عمل کند.
این عضو کمیسیون عمران مجل شورای اسلامی با بیان اینکه عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است، ادامه داد: با حمایت از تولید داخلی و واحدهایی که صنعت حملونقل ریلی را تشکیل داده و تولیدکننده واگن هستند (چه مسافری چه باری) از ظرفیت توان داخلی استفاده کنیم و همراه با انتقال تکنولوژی به داخل کشور، از ظرفیت تکنولوژی و دانش که در کشور وجود دارد استفاده و یک اشتغال پایدار را در این صنعت ایجاد کنیم.
کیانپور با اشاره به نقش بخش خصوصی در این صنعت عنوان کرد: بخش خصوصی محور کار است و دولت باید سیاستگذاری و کمک کند تا بخش خصوصی فعالیت داشته و موانع پیشرو را بردارد و اجازه ندهند، وقتیکه توان تولید در داخل وجود دارد محصول مشابه وارد شود.
وی با بیان اینکه باید از هر ظرفیتی که امکانپذیر است واگنها را نوسازی کنند، عنوان کرد: گرایش مردم به حملونقل ریلی زیر ۵ درصد است درحالیکه باید حداقل به ۱۰ درصد افزایش یابد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ارزان بودن انرژیهای حامل سبب عدم استفاده مردم از حملونقل ریلی شده است و تا زمانی که قیمت حاملهای انرژی را واقعی نکنیم و به دنبال این نباشیم که از منابع کشور در جهت حفظ محیطزیست، کاهش آلودگی هوا و تبدیل کردن آن به ارزش افزودهتر مناسبتری استفاده کنیم صنعت ریلی کشور به رونق خود نمیرسد.
کیانپور با اشاره به یارانه پنهانی که وجود دارد، یادآور شد: دولت در تمام زمینهها حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت میکند تا زمانی که قیمتهای انرژی را واقعی نکنیم برای بخش خصوصی و عموم مردم توجیه اقتصادی مناسبی روی استفاده حملونقل ریلی وجود ندارد.
وی گفت: صنعت ریلی کشور یکی از ایمنترین مسیرهای ترددی برای سفر است.