21:03 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
ارتباطی که هر روز ضعیف‌تر می‌شود...

1397/12/07 12:10

ارتباطی که هر روز ضعیف‌تر می‌شود...

پایگاه خبری راد: چالش‌هایی که باعث کمرنگ شدن و عدم ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه شده است در میزگردی که با همین عنوان در خبرگزاری ایسنای کردستان برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری راد،  این میزگرد با حضور «فرزاد اسکندری» -مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان-، «خبات نسایی» -رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان- و «جاهده تکیه خواه» -معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان کردستان- برگزار شد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان در این میزگرد اظهار کرد: ارتباط نظام دانشگاهی کشور با بخش صنعت، هیچگاه ارتباطی قوی نبوده و از روزِ اول پایه‌گذاری دانشگاه‌ها این ارتباط تنگاتنگ و دو سویه نبوده است.

فرزاد اسکندری، افزود: در ایران هدف از تاسیس دانشگاه‌ها بیشتر توسعه علم و دانش بوده است، در صورتی که باید رشته‌های دانشگاهی را بر اساس نیاز بخش صنعت طراحی می‌کردیم.

وی عنوان کرد: بخشی از آموزش‌های ما باید در دل خود صنعت انجام می‌گرفت در حالی که هم‌اکنون، ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه، بیشتر در کارهای فرمالیته و ظاهری همچون عنوان گذراندن کارورزی، کارآموزی، پروژه و ... خلاصه شده است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان ذکر کرد: پذیرش در دانشگاه‌های کشور، متناسب با نیاز بازار کار و صنعت نبوده، بلکه براساس الگوی تقاضای اجتماعی است و در این راستا دانشجو جذب می‌شود که در این صورت به مرور زمان شکاف بین بخش صنعت و دانشگاه بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش ارتباطات دارای مشکلات فرهنگی هستیم، گفت: به لحاظ ارتباطی از محیط خانواده گرفته تا ارتباطات بین سازمانی، دارای مشکل هستیم؛ فرهنگ مشاوره در بخش‌های صنعتی ما وجود ندارد که در نتیجه در واحدهای صنعتی به آموزش و دانشگاه هم اعتقادی وجود نمی‌آید.   

صنعت ایران، درون زا نیست

اسکندری با بیان اینکه صنعت ایران، صنعتی درون‌زا نیست که این یک چالش اساسی است، ادامه داد: بیشتر اهل سخنرانی و شعار دادن هستیم تا عمل، در صورتی که ارتباط بین بخش دانشگاه و صنعت به عمل نیاز دارد.

وی اضافه کرد: همچنین از دیگر عوامل کمرنگ بودن این ارتباط این است که بروکراسی‌های ادارای هم بسیار زیاد است و ناخواسته انسان از ارتباط گرفتن پشیمان می‌‎شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان با عنوان اینکه دانشگاه‌ها پژوهش محور نیستند و این یک چالش بزرگ است، تصریح کرد: پژوهش‌های صورت گرفته نیز مورد قبول بخش صنعت نیستند که ارتباط صنعت با دانشگاه دارای مشکلاتی می‌شود.

بخش صنعت در کردستان ضعیف‌ است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه موانع ارتباط بخش صنعت با دانشگاه در استان کردستان بیشتر است، گفت: به طور کلی بخش صنعت در استان کردستان بسیار ضعیف‌تر از استان‌های دیگر کشور است، در نتیجه ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه ضعیف‌تر خواهد بود.

اسکندری به راهکارهای بهبود این ارتباط نیز اشاره و با عنوان اینکه اصلاح نظام آموزشی کشور امری ضروری است، ذکر کرد: باید نظام آموزشی کشور از دبستان تغییر داده شود که این امری آسان نبوده و زمان‌بر است.

وی بیان کرد: هرچند دانشگاه‌های ما نسبت به 10 سال گذشته بیشتر به سمت صنعت گرایش پیدا کرده‌اند و برخی حرکت‌های خوب هم در این راستا انجام شده  اما متاسفانه ما از کار عملی می‌ترسیم و بیشتر به مباحث تئوری و مدرک گرایی گرایش داریم، در صورتی که دانشگاه‌های مطرح جهان اینگونه نیستند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان گفت: تقویت ارتباط بین بخش دانشگاه و صنعت، نیاز به تقویت و ارتقاء بخش صنعت دارد. استان‌های صنعتی دیدگاه مثبتی نسبت به اساتید دانشگاهی خود دارند و پروژه‌های خود را به آنها می‌دهند اما در استان ما این امر برعکس است.

وی در پایان با عنوان اینکه دانشگاه‌های ما اکثرا دولتی هستند، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند دانشگاه‌ها و صنایع مختلف را مکلف کند که با یکدیگر ارتباط بگیرند و در این زمینه نقش تسهیلگری داشته باشد.

مشکل ارتباط بین بخش دانشگاه و صنعت از گذشته وجود داشته است

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان هم در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بحث ارتباط دانشگاه با کل جامعه مطرح است نه فقط بخش صنعت، زیرا تمامی بخش‌های جامعه با بخش دانشگاهی ما به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در ارتباط هستند.

خبات نسایی، افزود: در بخش‌های دیگر جامعه نیز ارتباطات زیاد خوب نیست به همین دلیل ارتباط دانشگاه با بخش صنعت نیز متاثر از همین مسئله است.

وی ابراز عقیده کرد: در ساختار حاکمیتی و رده‌های بالای مدیریتی هم ارتباطات آنگونه که باید باشد نیست.

وی با اشاره به اینکه این مشکل از ادوار گذشته تاکنون وجود داشته است، عنوان کرد: دهه چهل شمسی تنها دهه‌ای است که بین حوزه‌های اقتصادی و صنعتی ارتباط ارگانیکی داشته‌ایم چون افراد هم‌فکری در این حوزه‌ها کار کرده‌اند که منجر به رشد اقتصادی دو رقمی هم شده است.

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان ادامه داد: البته توقع اشتباهی هم از دانشگاه وجود دارد مبنی بر اینکه هر فردی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد باید آماده بازار کار باشد در صورتی که چنین چیزی منطقی نیست و باید انتظارات را تعدیل کنیم.

وی گفت: صنعت‌های ریشه‌ای کشور، بیشتر به صورت خانوادگی و موروثی بوده و سنتی کار می‌کنند که نیاز به بخش آموزش را در خود نمی بینند؛ در نتیجه آنها نیازهای روز جهان را نمی‌دانند و باعث می‌شود با مشکلاتی در بخش فروش و رقابت محصولات خود دچار شوند.

ضرورت تغییر نظام آموزشی کشور

نسایی با بیان اینکه در کشورهای دیگر صنعت خود دانشگاه دارد و فارغ التحصیلان آن بسیار توانمند هستند و شاغل می‌شوند، تصریح کرد: نظام آموزشی کشور ما باید از ابتدای کار تغییر کند. دانشگاه فقط یک بخش از جامعه است و سایر بخش‌ها نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود ذکر کرد: متاسفانه در جاهای کوچک، افق دید کوچک‌تر بوده و تنگ نظری‌ها نیز بیشتر است؛ طرح‌های خوب اساتید دانشگاهی ما در استان کردستان به نتیجه نمی‌رسد اما در استان‌های دیگر زودتر منجر به نتیجه می‌شود .

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای را یکی از راهکارهای بهبود ارتباط بخش صنعت با دانشگاه دانست و گفت: خوشبختانه دانشگاه‌ها به سمت ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای پیش می‌روند که باعث می شود خلاقیت‌ها نیز بیشتر بروز پیدا کنند و وزارت علوم هم از این مسئله استقبال می‌کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: دانشگاه کردستان کارهایی را شروع کرده است تا در اساتید انگیزه‌ ایجاد کند که در بخش پژوهشی بیشتر فعالیت کنند. همچنین دانشگاه به گروه‌هایی نامه داده است که درس‌های مهارت محور را به عنوان درس‌های اختیاری تعریف کنند تا در سال‌های آینده تدریس شوند.

دانشگاه‌ها پژوهش محور نیستند

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی کردستان نیز اظهار کرد:قوانین دانشگاه‌ها دارای اشکالاتی است؛ آنها متاسفانه کار تجاری را از دانشجویان نمی‌خواهند که لازم است این قوانین تغییر کنند.

جاهده تکیه خواه، با بیان اینکه دانشگاه‌ها پژوهش محور نیستند، گفت: نبود اعتقاد مدیران به پژوهشگران داخل استان یکی  از دلایل کمرنگ بودن ارتباط بخش صنعت با دانشگاه است.