به گزارش پایگاه خبری راد، در این همایش محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دریا و دریانوردی یکی از مؤلفههای اقتدار ملتهاست و جمهوری اسلامی ایران با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی از چنین مؤلفه قدرتی برخوردار است، اظهار کرد: باید توجه به اقتصاد دریامحور در دستور کار قرار گیرد و هر چقدر به این مساله توجه کمتری شود به طور حتم به مؤلفه اقتدار ملی کمتوجهی شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید برنامهریزی لازم در مورد ظرفیتها و پتانسیلهای کشور از حداکثر توان دریایی خود استفاده کنیم و نسبت به فرصتهای موجود این حوزه غافل نباشیم.
وی همچنین با بیان اینکه باید تسهیلگری در اقتصاد کشور مدنظر قرار گیرد و از فرصتهای بسیار بالای موجود در حوزه گردشگری و صنایع دریایی استفاده کنیم. گفت: علاوه بر این باید بررسی کنیم که چه عواملی موجب شدهاند تا به عنوان مزاحم مانع از پیشرفت امور شوند و در عین حال باید به عوامل راهگشا توجه بیشتری داشته باشیم.
اسلامی با تاکید بر اینکه بانکرینک یکی از فرصتهایی است که تاکنون مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: باید سهم بیشتری در خدمترسانی به کشتیها داشته باشیم.
ظرفیتهای دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست
پس از وزیر راه و شهرسازی محمد راستاد- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی - با اشاره به اینکه امروز با حضور رئیس جمهوری در بندرعباس ۱,۶۰۰ میلیارد تومان پروژه که توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری شده است، در بندر شهید رجایی به بهرهبرداری میرسد، گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به هماهنگی و همافزایی ارگانهای دریایی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود و باید تاکید کرد که ظرفیتهای دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست، تا به امروز علیرغم فشارهای مختلف دشمنان توانستهایم ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران را به ۲۴۰ میلیون تن برسانیم.
وی در ادامه از در دستور کار قرار گرفتن تولید چرثقیلهای ویژه تخلیه و بارگیری کانتینر (گنتری کرین) و محوطهای در داخل کشور به منظور انجام فعالیتها در ترمینالهای کانتینری خبر داد و بیان کرد: از همه شرکتهای دانشبنیان دریایی تقاضا داریم که نیازهایی دریایی کشور را با طراحی و تولید در این حوزه مدنظر قرار دهند و باید خاطر نشان کرد که بخشی از تجهیزات در حوزه دریایی نیازمند تقویت توسط توان داخلی است.
۸۰ درصد ظرفیت بنادر بدون استفاده مانده است
همچنین در این همایش محمدرضا رضایی کوچی-رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی-با بیان اینکه صرفاً از ۲۰ درصد ظرفیت ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده میشود و متأسفانه ۸۰ درصد ظرفیت بنادر بدون استفاده باقی ماندهاند، گفت: علاوه بر این باید اعلام کرد که کمتر از دو درصد سواحل کشور احیا شدهاند و ۹۸ درصد سواحل در ایران رها شدهاند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که به چه میزان توانستهایم به شناورهایی که از تنگه هرمز و نیز سواحل اطراف ما عبور میکنند خدمترسانی کنیم، عنوان کرد: اگر بروید و فعالیت کشوری نظیر امارات در همسایگی ایران را بررسی کنید متوجه تفاوتها و مقایسه درآمدها در بخشهای مختلف به ویژه سوخترسانی به شناورها خواهید شد. اماراتیها سالیانه ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی از سوخترسانی به شناورها دارند که این رقم حدود ۱۰ برابر بودجه عمرانی ایران است.
رضایی کوچی افزود: بندر جبل علی به تنهایی ۶۰ درصد عملیات کانتینری و فلهای منطقه را انجام میدهد و این در حالی است که بندر شهید رجایی تنها سهم ۶ درصدی دارد و فاصله بسیار زیادی در این رابطه بین بنادر شهید رجایی و جبل علی مشاهده میشود.