08:18 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تحویل ۴ فروند شناور ایرانی تا ۱۵ ماه دیگر

1397/11/14 11:40

تحویل ۴ فروند شناور ایرانی تا ۱۵ ماه دیگر

پایگاه خبری راد: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که در فاز اول تفاهم‌نامه ساخت ۴۴ فروند شناور بین وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی، چهار فروند شناور با اعتباری معادل ۹.۵ میلیون یورو طی ۱۵ ماه آینده مدنظر قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  محمد راستاد - معاون وزیر راه و شهرسازی - در مراسم تفاهم‌نامه همکاری در اجرای طرح ملی ارتقا ظرفیت ساخت و تعمیر شناور در کشور مابین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت راه و شهرسازی که امروز (یکشنبه) در محل سازمان صنایع دریایی برگزار شد تا ۴۴ فروند شناور در قالب ۹ تیپ و با ۱۴۰ میلیون یورو ساخته شود، اظهار کرد: اولویت این تفاهم‌نامه ساخت چهار فروند شناور است که دو مورد آن در حوزه جست‌وجو و نجات دریایی و دو مورد آن در ارتباط با انتقال افسران فنی و ایمنی است و با اعتباری معادل ۹ میلیون یورو توسط سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته و در مدت زمانی ۱۵ ماه تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب این تفاهم‌نامه شناورهایی در بخش‌های جست‌وجو و نجات و آتش‌خوار، تردد و عزیمت افسران کنترل، لایروبی، جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی و آلاینده‌روب، شناورهای مسافری جدید تفریحی جهت توسعه گردشگری و مجموعه‌ای از شناورهای مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی ساخته خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که یکی از وظایف حاکمیتی این سازمان بر اساس معاهده‌نامه بین‌المللی جست‌وجو و نجات دریایی، مقوله جست‌وجو و نجات است، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی دارای ناوگان دریایی جست‌وجو و نجات است و به واسطه این تفاهم‌نامه دو فروند شناور توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه جست‌وجو و نجات دریایی ساخته می‌شود.

به گفته وی، طول این دو شناور ۱۹.۳ و عرض آنها ۵.۲ متر است و آبخور آنها ۱.۴ متر خواهد بود و ۱۵ گره دریایی سرعت دارند و اعتبار مورد نظر برای آنها رقمی معادل ۵.۱ میلیون یورو است.

راستاد همچنین در مورد دو فروند شناور دیگر که بخش انتقال افسران فنی و ایمنی ساخته خواهد شد، خاطر نشان کرد: این دو شناور نیز طی ۱۵ ماه و با اعتباری معادل ۴.۴ میلیون یورو ساخته خواهند شد که طول آنها ۱۸.۳، عرض آنها ۴.۶ و آبخورشان ۱.۱ متر است و سرعتی معادل ۲۵ گره دریایی خواهند داشت.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون از محل وجوه اداره شده خود تاکنون ساخت ۱۰۹ فروند شناور را در کاربری‌های مختلف صنایع دریایی مدنظر قرار داده است و در حال حاضر نیز ۳۵ فروند شناور در حال ساخت را به ارزش ۲۵۶ میلیارد تومان را به بخش خصوصی واگذار کرده است و سالانه رقمی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان را به منظور تعمیر اساسی ۵۰ فروند شناور مدنظر قرار می‌دهد.