به گزارش پایگاه خبری راد، محمدرضا مودودی صبح امروز در همایش پویش صادرات، تصریح کرد: یکی از اصلیترین مسائلی که حوزه صادرات کشور امروز به آن نیاز دارد برنامهریزی برای توانمندسازی شرکتهای فعال در این عرصه است. در این زمینه شرکتهای کوچک نیاز بیشتری به فعالیت حرفهای دارند و از اینرو با برنامهریزی صورت گرفته به منظور ارائهی آموزش تخصصی به آنها یک مدرسه صادرات در ایران آغاز به کار خواهد کرد.
به گفته وی با اجرایی شدن تفاهمنامهای که با سازمان صنایع کوچک و اتاق تعاون به امضا رسیده، این مدرسه کار خود را آغاز میکند و هدف آن نه تنها آموزش به افراد که آموزش به شرکتهایی است که در عرصه صادرات فعالیت میکنند و پس از برگزاری دورهها مدارک حرفهای لازم به این شرکتها داده میشود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه امروز در ایران حدود ۵۰ هزار شرکت صادراتی رسماً ثبت شدهاند، اظهار کرد: ما تلاش کردهایم در این بین شرکتهایی را که اینجا سالانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار صادرات دارند را شناسایی کرده و در یک برنامهریزی دوساله آنها را توانمند کنیم.
وی در مقایسهای میان شرکتهای صادراتی ایران و ترکیه توضیح داد: در ترکیه امروز حدود ۱۴۰۰ شرکت صادراتی فعال هستند که سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات دارند. این در حالی است که در ایران تعداد این شرکتها به ۳۵۰ مجموعه نیز نمیرسد از اینرو یکی از اصلیترین نیازهای امروز کشور برنامهریزی برای توانمندسازی این شرکتهاست.
مودودی ادامه داد: ایران از نظر جمعیتی، جغرافیایی و تولید ناخالص داخلی ۱.۲ درصد جهان بهشمار میرود، این در حالی است که سهم ما از بازارهای صادراتی جهان تنها ۰.۲۵ درصد است از اینرو لزوم اجرایی شدن یک برنامه جدی که بتواند سهم صادرات ایران را افزایش دهد بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به نقش مهم نمایشگاههای داخلی، بینالمللی و خارجی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم که با ارائهی برخی تسهیلات شرایط را برای کاهش هزینه حضور شرکتهای صادراتی ایران در نمایشگاههای خارجی فراهم کنیم. از اینرو تلاش شده با رصد مشکلات در این عرصه و تلاش برای بهبود آنها صنایع جوان کشور بتواند در قیاس با گذشته توانایی خود را عرضه کند.