11:29 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
میراثی از دهه 70 که 7 دولت را درگیر کرده است

1397/11/04 11:00

میراثی از دهه 70 که 7 دولت را درگیر کرده است

پایگاه خبری راد: وزیر راه و شهرسازی با همراهی رییس بنیاد مستضعفان کشور و استاندار البرز از روند پیشرفت پروژه آزادراه تهران - شمال بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  صبح پنجشنبه چهارم بهمن ماه، محمد اسلامی با حضور در کارگاه پروژه آزادراه تهران شمال در جریان روند پیشرفت پروژه قرار گرفت.

در این نشست محمد سعیدی‌کیا و عزیزاله شهبازی توضیحاتی در خصوص پروژه و لزوم تسریع در بهره برداری آن ارائه دادند.

آزادراه تهران - شمال یک پروژه بزرگ راهسازی در کشور است که تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می‌کند.

قطعه دوم این آزادراه حدفاصل شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 22 کیلومتر است و تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 400 متر در این منطقه قرار دارد که با اجرای این قطعه، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

گفتنی است با افتتاح این قطعه، قسمتی از راه فعلی که از کرج می‌گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می‌شود و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل و شرکت آزاد راه تهران -  شمال در صدد است این قطعه تا اوایل تابستان 1398 زیر بار ترافیک برود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.

قطعه دو آزاد راه تهران - شمال و تونل شرقی این منطقه با نام «البرز» به طول 6 هزار و 400 متر به عنوان بزرگترین تونل خاورمیانه است.

به گزارش ایسنا، پیش از این خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی هم درباره‌ آخرین وضعیت قطعه نخست آزادراه تهران – شمال گفته بود: پیشرفت فیزیکی این قطعه در حال حاضر ۹۲ درصد است. این در حالی است که کار در تمام جبهه‌های کاری ادامه دارد و حدود ۵۵ درصد از روسازی کل پروژه نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده بود که با توجه به این‌که ایمنی پروژه برای ما اصلی‌ترین مساله به شمار می‌رود، از این‌رو احتمالا بهره‌برداری نهایی از این پروژه تا پایان سال امکان‌پذیر نباشد؛ هرچند که مجری پروژه اعلام کرده که تلاش می‌کند موارد لازم را تا پایان سال نهایی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرده بود: کار در قطعات دوم و سوم این پروژه نیز بسته به شرایط‌شان پیگیری می‌شود و در منطقه سه با شش سرمایه‌گذار خارجی جلسه داشتیم تا مساله‌ حضور آنها در این طرح بررسی شود. در کنار آن تلاش شده تمهیداتی اندیشیده شود که پس از اجرای قطعی پروژه به وجود آوردن غیر قابل کنترل منجر نشود و مردم بتوانند از شرایط این آزادراه استفاده کنند.

 گفتنی است ‌احداث آزادراه تهران-شمال به طول 121 کیلومتر از سال 1375 کلید خورد.