12:46 | جمعه 6 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
راهکارهایی برای پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها

1397/10/24 17:25

راهکارهایی برای پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها

پایگاه خبری راد: کتاب «ادغام بانک‌ها» نوشته امیر جعفری‌صامت، مدرس دانشگاه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  کتاب «ادغام بانک‌ها» نوشته امیر جعفری‌صامت با مقدمه‌ای از علی دیوانداری و محمدرضا پاسبان، درباره راهکارهای پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها با تاکید بر ادغام است که در ۴۳۵ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه عدالت به چاپ رسیده است. 

این کتاب با فصل‌های «اصطلاحات و پیشینه ورشکستی و ادغام»، «عوامل و مراحل ورشکستگی و راهکارهای غیرحقوقی پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها»، «راهکارهای حقوقی غیرادغامی پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها» و «ادغام یکی از راهکارهای موثر پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها» به انضمام بخش نتیجه‌گیری همراه است. 

در بخشی از یادداشت پشت‌ جلد کتاب می‌خوانیم: با این‌که بانک‌ها تاجر هستند، اما ورشکستگی بانک‌ها با ورشکستگی سایر شرکت‌های تجاری تفاوت دارد. عوامل متعددی باعث تضعیف سیستم بانکی و در نهایت ورشکستگی بانک‌ها خواهد شد که می‌توان به عامل‌های زیر اشاره کرد: وضعیت رکود اقتصادی و تورم، تحریم‌های نفتی، فقدان حمایت لازم از تولید، بنگاه‌های تولیدی و اقتصاد مقاومتی، بدهکاران بانکی و همچنین فقدان سیاست‌گذاری هماهنگ میان مسئولان اقتصادی کشور. علاوه بر آن با توجه به گستردگی فعالیت بانک‌ها و سهم مهمی که موسسات اعتباری در اقتصاد دارند، ورشکستگی تعدادی از بانک‌ها و گاه حتی ورشکستگی یک بانک می‌تواند منجر به از میان رفتن ثبات مالی شده و در نتیجه باعث اختلال در نظام پرداخت‌ها می‌شود که عواقب پیش‌بینی‌نشده اجتماعی، سیاسی و امنیتی در کشور را به‌دنبال خواهد داشت. به این صورت که اگر ورشکستگی یک بانک در کشور اعلام شده یا عملا بانکی ورشکسته شود، اعتماد عموم مردم به سایر بانک‌ها و یا حتی کل نظام بانکی مخدوش و سلب شده و باعث می‌شود بانک‌ها با حجم پیش‌بینی‌نشده‌ای از تقاضا برای دریافت سپرده‌ها روبه‌رو شوند و بسیار متحمل است که بانک‌ها قادر به پاسخگویی به این حجم از تقاضا نباشند، بنابراین ورشکستگی یک بانک می‌تواند منجر به ورشکستگی سایر بانک‌ها شود. به منظور پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها راهکارهای بسیار پیش‌بینی شده‌ است که در این کتاب تحت‌عنوان راهکارهای حقوقی و غیرحقوقی تقسیم‌بندی شده‌اند. راهکارهای مدیریتی و اقتصادی به‌عنوان راهکارهای غیرحقوقی معرفی شده و بخش دیگر راهکارهای حقوقی هستند. مهم‌ترین راهکارهای حقوقی عبارتند از: انعقاد قرارداد ارفاقی پیشگیرانه، طرح دعوی مسئولیت مدنی و علیه مدیران بانک‌ها، طرح دعوای ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب. یکی از راهکارهای اصلی حقوقی برای پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها که در شرایط بحران مالی در دنیا تجربه شده، ادغام است که در این کتاب بر آن تاکید شده و با توجه به مزایایی که ادغام دارد می‌تواند یکی از موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از ورشکستگی باشد.