به گزارش پایگاه خبری راد، واردات خودرو کوچکترین لطمهای به خودروسازی داخلی وارد نمیکند، زیرا زمانی که واردات ممنوع نبود، سهمکل خودروهای وارداتی در بازار فقط ۵درصد بود و ۹۵ درصد در دست خودروسازان داخلی قرار داشت. بنابراین ممنوعیت واردات خودرو تنها باعث افزایش انحصارطلبی خودروسازان داخلی شده است.
پس از گذشت دههها از راهاندازی خطوط تولید خودروسازان بزرگ داخلی، همچنان مشخص نیست جایگاه خودروسازی ما در جهان و منطقه چیست و هدف از این همه هزینه در این حوزه برای کشور چه بوده است؟
در شرایطی که عموم مردم از کیفیت محصولات داخلی گله دارند اما این شرکتها به بهانه افزایش نرخ ارز، اقدام به آزادسازی قیمت محصولات تولیدی خود کردهاند، روندی که به گمان بسیاری، خلاف قانون بوده و مجوزهای لازم را نیز کسب نکرده است.
عدم انجام تعهدات خودروسازان در بخش فروش، مشکلات عدیده خدمات پساز فروش، رها کردن بازار قیمت و مباحث کیفیت و ایمنی از مسائل کلان در این حوزه هستند که نارضایتی مردم را به همراه داشته است.
طبق نظرسنجی که از مردم به عمل آمده، مشخص شده است بیشاز ۹۷درصد آنها معتقدند افزایش قیمت خودرو به ضرر مصرفکننده است و این افزایش قیمت فقط منافع خودروسازان و دلالان را تامین میکند. بهواسطه این نارضایتی، نمایندگان مجلس بهعنوان وکلای مردم به موضوع ورود کردند تا این خلأ قانونی را که باعث شده است برخی خودروسازان یکهتازی کنند و هزینه این رفتار را مردم بپردازند، ساماندهی کند.
درحالحاضر عرضه و تقاضای خودروهای داخلی در حدی نیست که واردات به آن لطمهای وارد کند. بنابراین ممنوعیت واردات خودرو فقط یک بهانه برای انحصاریتر کردن بازار خودروهای داخلی است.
شرکتهای خودروسازی درخصوص حفظ منافع خود در بازار معتقدند با آزادسازی قیمت میتوانند بازاری رقابتیتر به مصرفکنندگان ارائه دهند. درحالیکه آزادسازی قیمت خودرو و تعیین نرخ توسط مصرفکنندگان در حاشیه بازار با افزایش قیمت خودرو دو موضوع متفاوت است.