11:48 | يكشنبه 8 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
 روسیه با جایگزینی یورو به جای دلار موافق است

1397/10/04 14:21

روسیه با جایگزینی یورو به جای دلار موافق است

پایگاه خبری راد: وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد این کشور از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به دلار حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  ماکسیم اورشکین در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری راشاتودی گفت: از آنجایی که اتحادیه اروپا و روسیه هر دو وابستگی کمی به دلار دارند برای هر دو طرف مفیدتر خواهد بود که در مبادلات دوجانبه یورو را جایگزین دلار کنند. وی با بیان این‌که روابط روسیه و اروپا در حال تجربه یک رنسانس واقعی است افزود: باوجود اختلافات سیاسی، شمار پروژه‌های مشترک بین دو طرف به سرعت رو به افزایش است.

اورشکین با اعلام حمایت روسیه از تلاش‌ها و ابتکارات اتحادیه اروپا برای افزایش سهم یورو از مبادلات مالی جهانی گفت: اگر به مواضع اخیر روسیه نگاه کنید خواهید دید که روسیه از برنامه های اتحادیه اروپا برای افزایش نقش یورو حمایت می کند. وی با اشاره به کاهش سهم دلار از مبادلات روسیه با سایر کشورهای جهان گفت استفاده از دلار در مبادله با کشورهای اروپایی بی‌معناست.

اورشکین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنابر دلایلی، مبادلات روسیه و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی بر حسب دلار انجام می‌شود گفت: با توجه به اینکه دلار واحد پول روسیه و اتحادیه اروپا نیست، معتقدم باید راهی برای انجام مبادلات به یورو بیابیم که ارزی مقبول‌تر برای روس ها و اروپایی‌ها است. وی با اشاره به افزایش ۲۱ درصدی حجم تجارت روسیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ گفت دو طرف در حال انجام پروژه هایی در ابعاد بسیار بزرگ نظیر ساخت راکتورهای هسته‌ای در مجارستان و فنلاند هستند.