14:49 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
کشاورزان از نهال‌های سالم و شناسنامه‌دار استفاده کنند

1397/10/04 00:29

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:

کشاورزان از نهال‌های سالم و شناسنامه‌دار استفاده کنند

پایگاه خبری راد: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: پی بردن به اشتباه در بخش باغبانی و نهال‌کاری شاید 5 تا 7 سال زمان ببرد، از این‌رو کشاورزان حتماً از نهال‌های سالم و شناسنامه‌دار استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  «ابوالفضل فرجی»، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی استان در بخش کشاورزی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار است. به کشاورزان پیشنهاد می‌کنیم که در اراضی شیبدار اقدام به زراعت نکنند و زمین خود را به باغ تبدیل کنند.

وی افزود: این مرکز در موضوع نهال در بخش‌های تحقیقاتی، آموزشی و تولید نهال سالم فعال است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان یادآور شد: حدود 20 سال گذشته نهال‌های زیتونی وارد استان شد که بارور نشدند. این نهال‌ها بدون این‌که روی آن‌ها تحقیق شود، وارد استان شده بودند و هنوز هم سطحی حدود 100 هکتار از این درختان نابارور در استان وجود دارد.

فرجی با اشاره به شکل‌گیری کمیته فنی نهال در استان، گفت: این کمیته متشکل از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی است. این کمیته بر نهالستان‌ها نظارت دارد و نهال‌هایی که می‌خواهد به فروش برسند، باید توسط این کمیته تایید شده و شناسنامه‌دار شوند.

وی با اشاره به اهمیت نهال خوب و سالم، تصریح کرد: اگر در زراعت اشتباهی رخ دهد پس از چند ماه مشخص می‌شود، اما پی بردن به اشتباه در باغات چند سال زمان می‌برد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان این‌که گاهی اوقات نمی‌توان همه صفات خوب را به یک بذر یا نهال منتقل کرد، یادآور شد: کمتر جایی در دنیا توانسته نهالی تولید کند که هم به سرما،‌ گرما، بیماری و ... مقاوم باشد. سرمای آذر سال 95 غیرطبیعی بود و همین امر باعث شد به برخی از درختان آسیب وارد شود، چون شیره گیاه هنوز در جریان بود.