به گزارش پایگاه خبری راد، محمدعلی حسنزاده در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و انعقاد قرارداد و تفاهمنامه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور، اظهار کرد: در سالی که گذشت تحولاتی در کشور رخ داد که در دوره ۴۰ ساله انقلاب سابقه کمتری داشت.
وی با بیان اینکه در مدت کوتاهی با چهار چالش مواجه شدیم، تصریح کرد: یکی از چالش ها، نوسان ارزی بود که برای همه مشکلاتی را ایجاد کرد و این در حالی است که ۹۰ درصد تجارت دنیا از طریق بنادر خدمات میگیرند.
حسنزاده ادامه داد: دومین چالش که کشور با آن روبرو شد، محدودیتهای تجاری و سیاستهای تجاری بود که سرمایهگذاری بندری را متأثر کرد و بدین جهت طرحهای سرمایهگذاری تحت تأثیر قرار گرفت.
وی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تهدید شرکتها به قطع ارتباط با بنادر ایران را چالش سوم معرفی کرد و افزود: اعتراضات صنفی رانندگان کامیون در سه مرحله، چهارمین مشکل ما در این حوزه بود اما اجازه ندادیم که در بنادر شاهد معطلی شناورها باشیم.
حسن زاده افزود: توجه به سهم ریل در بنادر از اولویتهای سازمان است و هدف ما دستیابی به رقم ۳۰ درصد در بارهای ورودی و خروجی بنادر است.
وی ادامه: سال گذشته ۶ درصد بارهای ورودی و خروجی بنادر از طریق ریل جابهجا شد که امسال این رقم به ۱۰.۳ درصد رسید و هدفگذاری کردهایم، این رقم در ۱۰ سال آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سیاست دیگر سازمان بنادر و دریانودری توجه به نقش کلیدی بندر شهید بهشتی چابهار در توسعه محور شرق است.
وی درباره توسعه محور شرق توضیح داد: در این باره بسته تشویقی تهیه کردهایم که در هیأت عامل سازمان بنادر به تصویب رسید. سرمایهگذاران خوبی به بنادر مراجعه کردند و انتخاب بندر شهید بهشتی به عنوان بندر تخلیه و بارگیری در دستورکار است و این نشان از افزایش رونق این بندر به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور دارد.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بازنگری در دستورالعمل سرمایهگذاری چند ماهی است که در سازمان بنادر آغاز شده است و به زودی تصویب میشود و طبق آن درخواستهایی که به سازمان برای سرمایهگذاری ارائه میشود را تعیین تکلیف میکنیم.
حسنزاده ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی از بزرگترین سازمانهای سرمایهپذیر است.
وی با بیان اینکه امیدواریم بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار به عنوان سه شهر لجستیکی معرفی شوند، گفت: دو بندر منطقه ویژه اقتصادی هستند که امیدواریم بندر چابهار هم به منطقه آزاد چابهار ملحق شود.