به گزارش پایگاه خبری راد، عبدالهاشم حسن نیا در نشست خبری اظهار کرد: از تیر ماه سال جاری پیگیریهای ما برای اجرای خواستههای به حق رانندگان آغاز شد. در طول این مدت کارگروهی تشکیل شد تا بتواند با شفاف سازی فرایند خواستههای رانندگان را ارزیابی کرده و نسبت به اجرای آنها برنامه ریزی کند.
وی با بیان اینکه در این فرآیند باید صاحبان کالا، شرکتهای حمل و نقل و رانندهها در فرآیندی شفاف قرار گیرند توضیح داد: سازمان راهداری به عنوان نماینده تنظیم گر در این حوزه تلاش کرد مغایرتهایی را که با توزیع عادلانه بار وجود داشت برطرف کند و ضمن شفاف سازی کرایههای واقعی را وارد عرصه راهداری کند. ما نرخ گذاری را به روز کردهایم و تلاش کردیم با وجود گستردگی جغرافیایی کشور تمام پارامترها را بررسی کرده و شرایط را برای رساندن رانندگان به خواستههایشان فراهم کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ثبت ۲۲ هزار شکایت مستقل از سوی رانندگان علیه شرکتهای حمل و نقل تاکید کرد: ما تلاش کردیم تمامی این شکایتها را بررسی کنیم و نتیجه آن تذکر، توبیخ یا پلمب شدن ۱۱۲۴ شرکت حمل و نقل در طول این مدت است.
حسن نیا ادامه داد: در کنار آن موضوع بیمه تکمیلی رانندگان نیز پیگیری شد و حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه از سوی شرکتها برای این مسئله در دستور کار قرار گرفت. در کنار آن شاخص محاسباتی تن – کیلومتر با بررسی چهار میلیون عامل مختلف به مرحله اجرا رسید و به زودی کار در استانها کلید خواهد خورد.
رئیس سازمان راهداری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره احتمال به وجود آمدن تخلف در سیستم قیمت گذاری جدید توضیح داد: ما تمام موارد احتمالی تخلف یا اشکال را بررسی کردهایم و سیستم جدید قطعا مشکل یا ابهامی نخواهد داشت. در کنار آن نیز سامانه شکایت گیری از مردم و رانندهها به کارش ادامه میدهد و در صورت بروز هر گونه تخلف با آن برخورد خواهیم کرد.
وی درباره آخرین برنامه ریزیها برای توزیع لاستیک مورد نیاز رانندههای کامیون نیز گفت: طبق آخرین آمارها در طول این مدت حدود ۳۵۰ هزار حلقه لاستیک در اختیار ناوگان قرار گرفته و ۱۰۰ هزار حلقه نیز در دست توزیع است. ما تلاش میکنیم که قیمت این لاستیکها طوری باشد که بازار را تنظیم کرده و برای رانندگان شرایط مطلوبی به وجود آورد.
حسن نیا افزود: برآوردهای ما نشان میدهد که تا پایان سال جاری ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک دیگر نیز در اختیار رانندگان قرار میگیرد. ما ماهانه ۱۳۰ هزار لاستیک نیاز داریم و با توجه به اینکه در ماههای قبل توزیع این لاستیکها با مشکلاتی مواجه شده بود باید تلاش کنیم این کمبود جبران شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی برنامهریزی برای راهداری زمستانی نیز توضیح داد: ما ۹۰۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در سراسر کشور داریم و به منظور جلوگیری از مشکلاتی که برای تهران در سال گذشته شکل گرفت ۷۰ دستگاه ماشین آلات جدید خریداری شد و در اختیار این استانها قرار گرفت. در کنار آن با استفاده از امکانات استانی بهترین شرایط برای حمل و نقل زمستانی در نظر گرفته شده است.
وی درباره آخرین برنامه ریزیها برای کاهش نقاط حادثه خیز در جادههای کشور نیز اظهار کرد: ما ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز را شناسایی کرده و اولویت بندی کردهایم. برآورد ما این است که برای برطرف کردن تمامی آنها به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود که ما سالانه تنها ۱۰ درصد از این رقم را داریم. از این رو تفاهمنامهای با استانداریها به امضا رسید که حدود ۵۰ درصد از هزینه کاهش این نقاط را آنها پرداخت کنند تا در نهایت بتوان ظرف سه سال تمام این نقاط برطرف شود.