به گزارش پایگاه خبری راد، عباس خطیبی اظهار کرد: خوشبختانه راهآهن ارومیه در حالی افتتاح میشود که کار زیرسازی آن به پایان رسیده و عملیات روسازی و ساختمانسازی این پروژه بالغ بر ۹۹ درصد پیشرفته داشته است. از این رو این طرح ریلی یکی از آمادهترین پروژههایی است که از سوی مقامات دولتی به افتتاح خواهد رسید.
وی درباره میزان اهمیت این پروژه ریلی در آینده راهآهن کشور توضیح داد: خوشبختانه این مسیر با تکمیل ۹۸ کیلومتر باقی مانده امکان آن را فراهم میکند که یکی از مهمترین استانهای ایران یعنی آذربایجان غربی به شبکه راهآهن متصل شود. ما پیشبینی میکنیم که با افتتاح این طرح چه در عرصه مسافری و چه در عرصه باری استقبال قابل قبولی از راهآهن ارومیه صورت گیرد.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: این مسیر با عرض شش متر و با یک خط ریلی فعال آغاز به کار میکند و قطارهای مسافری توان حرکت در آن با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را خواهند داشت. طبق پیشبینیهای صورت گرفته این راهآهن میتواند سالانه یک میلیون نفر مسافر و ۱.۵ میلیون تن بار جابهجا کند.
خطیبی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص استان آذربایجان غربی توضیح داد: این استان محصولات داخلی تولید کرده و نیاز به جابهجایی آنها دارد، به پنج مرز بینالمللی نیز بسیار نزدیک است. از این رو امکان آن وجود خواهد داشت که لااقل بخشی از تبادلات تجاری صورت گرفته در هر یک از این پایانههای مرزی از طریق راهآهن ارومیه جابهجا شده و به نقاط مختلف کشور انتقال یابد.
به گفته وی، یکی از اصلیترین موقعیتهای موجود در این زمینه به پایانه مرزی تمرچین باز میگردد. این پایانه که در شمال غربی ایران نقشی بسیار مهم ایفا میکند میتواند در آینده راهآهن ارومیه نیز به عنوان یک عامل کلیدی در نظر گرفته شود.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: در این راستا مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته تا در صورت رسیدن به موافقتهای مالی و قانونی لازم راهآهن ارومیه در آینده به مرز تمرچین متصل شود تا به این ترتیب امکان جابهجایی بار و محمولههای اقتصادی افزایش یابد. در هر صورت آینده این پروژه ریلی بسیار مثبت ارزیابی شده و امیدواریم با استقبالی که صورت میگیرد این طرح در آینده نه چندان دور تاثیرگذاری جدی از خود نشان دهد.
طبق برنامهریزی صورت گرفته با حضور رئیس جمهوری، روز دوشنبه ۲۸ آبان راهآهن ارومیه رسما به بهرهبرداری خواهد رسید. این مسیر ریلی که آذربایجان غربی را رسما به شبکه ریلی متصل میکند، سومین پروژه از پنج پروژه اولویتدار دولت است که آغاز به کار خواهد کرد.
پیش از این راهآهن دو شهر کرمانشاه و همدان به بهرهبرداری رسیدهاند و در آینده خط دوم تبریز و راهآهن رشت نیز رسما آماده خدمترسانی به مردم خواهند بود. وزارت راه و شهرسازی پس از نهایی شدن این پروژههای اولویتدار بحث اتصال راهآهن به استانهایی مانند کردستان، بوشهر و اردبیل را دنبال خواهد کرد.