14:18 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
افزایش ۴۰ درصدی واردات برنج به بهانه کنترل قاچاق

1396/08/22 17:21

معاون وزیر جهادکشاورزی تایید کرد:

افزایش ۴۰ درصدی واردات برنج به بهانه کنترل قاچاق

پایگاه خبری راد: معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش حدود ۴۰ درصدی واردات برنج در هفت ماهه نخست امسال را ناشی از کنترل واردات غیررسمی و قاچاق این محصول دانست.

به گزارش پایگاه خبری راد، علی اکبر مهرفرد در حاشیه افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته، اظهار کرد: دلیل افزایش واردات برنج در هفت ماهه نخست امسال این بوده که واردات غیررسمی کنترل شده و در ماه‌های بعدی امسال بازار را کنترل و پایش می‌کنیم که در این زمینه کنترل نامحسوس واردات، کنترل برنج داخلی و حمایت از تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هم اکنون در فصل ممنوعیت واردات برنج به سر می‌بریم، اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث آسیب پذیری تولید این محصول استراتژیک می‌شود، مخلوط کردن برنج‌های داخلی و خارجی توسط افراد سودجو بوده است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، اما در مورد قاچاق برنج اطلاع دقیقی ندارم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در مورد کشفیات خود و این مساله اظهارنظر کند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ادعای کمیسیونر اتحادیه اروپا در زمینه‌ی واردات میوه، اظهار کرد: واردات میوه به کشور اتفاق نیفتاده است و تنها تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استان‌های شمالی از جمله گیلان و مازندران با یک شرکت نیوزلندی جهت توسعه بازار کیوی تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرده‌اند اما تاکنون وارداتی انجام نشده است. در زمینه‌ی تولید سیب درختی وضعیت مناسبی داریم و سازمان مرکزی تعاون روستایی از حدود یک ماه گذشته خرید تضمینی آن را به قیمت ۳۵۰ تا ۳۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم سیب درختی درجه سه آغاز کرده است ضمن این که برای حمایت از صادرات سیب به وارد کنندگان موز تسهیلات و مشوق‌های صادراتی به منظور توسعه صادرات این محصول باغی داده می‌شود.

مهرفرد ادامه داد: علت کاهش صادرات سیب در سال جاری این بود که سال گذشته سال نیاور برای سیب بود و در چند ماهه نخست امسال سیبی نداشتیم که صادر کنیم.

وی گفت: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در جهان تقاضا برای غذا نیز در حال افزایش است و پتانسیل‌های ایران برای صادرات انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی می‌تواند در منطقه و بازارهایی مانند عراق، آسیای میانه، افغانستان، روسیه و غیره توسعه یابد.