01:07 | دوشنبه 30 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
رابطه متقابل فرهنگ و جنگ اقتصادی از نگاه یک نماینده تهران

1397/08/19 11:30

رابطه متقابل فرهنگ و جنگ اقتصادی از نگاه یک نماینده تهران

پایگاه خبری راد: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برای تبیین جنگ اقتصادی، صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش باید وارد کارزار آموزش درست تئوری‌های فکری به جامعه شوند، کاری که موفقیت چندانی در آن نداشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  طیبه سیاوشی، در پاسخ به این پرسش که با وجودی که در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم اما رفتار برخی  مردم و مسؤولان نشان می دهد که این جنگ را درک نکرده‌اند،‌ راه‌های فرهنگی تبیین این جنگ برای عموم چیست، گفت: پاسخ به این پرسش باید از این منظر باشد که  به دلیل قرائت‌های مختلف و عملکردهای متفاوت شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور، نگرش مردمِ امروز نسبت به مظاهر زندگی نسبت به نگرش پدران و مادران‌شان تغییرات ماهوی بسیاری داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نسل جدید، با تفکر و ارزش‌های خودش زندگی می‌کند. رفتارها و نوع زندگی تجملاتی آموزش داده شدهِ مثلا در صدا و سیما یا زندگی‌های آنچنانی برخی مسوولان در این مسئله بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ گفت‌وگوی بین نسلی شکل بگیرد، به تبیین چرایی گرایش برخی طبقات جامعه به خریدهای لوکس و غیرضرور بدون توجه به جنگ اقتصادی پرداخت و افزود:‌ تا وقتی که شاهد تفکری هستیم که با کاهش درآمدهای نفتی تازه به یاد اقتصاد مقاومتی می‌افتد، نمی‌توان شاهد نهادینه شدن و فرهنگ سازی درست در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی بود. مادامی که وابستگی مدیران کشور به درآمدهای نفتی تداوم داشته باشد، ثبات اقتصادی مبتنی بر درآمدهای پایدار غیرنفتی شکل نخواهد گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار تاسف کرد: به این مسئله باید تصدی‌گیری‌های مستمر دولت و حاکمیت در عرصه اقتصاد را هم اضافه کرد، این موضوع فرهنگ اقتصادی کشور را شکل داده است.

سیاوشی آموزش فرهنگ اقتصادی را وظیفه وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما دانست و افزود: فرهنگ اقتصادی‌مان  باید توسط صدا و سیما نهادینه شود که با توجه به وضعیت حاکم، صدا و سیما چنین توانی ندارد هم باید توسط آموزش و پرورش به دانش‌آموزان آموزش داده شود که این دستگاه نیز به دلیل کمبودهای  مستمر بودجه‌ای، توجه چندانی به آن نمی‌شود در حالی که وقتی وارد جنگ نظامی می‌شویم نگرانی مردم از اینکه هر روز وضع بدتر می‌شود و ترس از دست دادن ماحصل زندگی‌شان، بیشتر می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: الان در جامعه ما به اندازه کافی نگرانی از سرنوشت و آینده وجود دارد که اگر نبود سرخوردگی‌ها و مهاجرت به خارج هم وجود نداشت و نارضایتی از مسؤولان و دستگاهها مطرح نمی شد . جنگ اقتصادی باید از این بُعد نگریسته شود که در این وضعیت چطور می توان هم‌افزایی کرد  تا جامعه امیدوارتر شود. باید سیاست فقرزدایی و آزادسازی اقتصادی را به اجرا درآوریم تا نگرانی‌های مردم از آینده کاهش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که راه های مقابله با تبلیغات گسترده روانی دشمن در این جنگ اقتصادی چیست؟ با توجه به این که از نظر فن آوری دست برتر را دارند؛ چه راه‌های سنتی و موثری را در این زمینه می توان به کار گرفت، پاسخ داد: به نظر بنده ابتدا دولت باید دست از سر اقتصاد بردارد و حضورش را در اقتصاد کاهش دهد. حتی در گردشگری با مشکل لاینحل حضور پررنگ دولت روبرو هستیم به همین دلیل است که اقتصاد گردشگری تا امروز فرصت ظهور پیدا نکرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر در کشوری اقتصاد موفق شده و تولید ثروت انجام گرفته باشد این کار توسط بخش خصوصی انجام شده است بنابراین باید به سازمان‌های مردم‌نهاد فرصت ظهور و بروز داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح با اشاره به نمونه موفق مدارس غیردولتی در فرهنگ سازی مناسب جامعه، گفت: در مدارسی که توسط تشکل‌های غیردولتی پایه‌گذاری شده و مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دانش آموزان آموزش داده می شود شاهد رفتارهای فرهنگی - اقتصادی  بهترین هستیم.

وی ادامه داد: اما چنین اثرگذاری را کمتر در آموزش و پرورش می بینیم. عموم مردم باید از کجا بیاموزند؟ در جنگ اقتصادی مردم چطور باید مهارت مواجه و رویارویی با دشمنان را بلد باشند؟ باید به مردم یاد داده شود که چطور می‌توانند به جای خریدهای لوکس و غیرضرور، سرمایه‌شان را به ارزش افزوده تبدیل کنند. متاسفانه با ساز و کار اقتصادی که موجود کشور، ارزش افزوده در بخش تولید ایجاد نمی شود به همین دلیل سرمایه‌ها به سمت دلالی و خریدهای لوکس سوق پیدا می‌کند. این مسئله نشان از نگاه بخشی از جامعه به حفظ ارزش پول و ارضاء شدن فکری و بصری آنها از خریدهایشان دارد.

سیاوشی در پایان در پیشنهادی گفت: برای کاهش اثرگذاری دولت و حاکمیت در اقتصاد و افزایش نقش مردم در آن، مجلس باید به جای تصویب قوانین جدید،  موانع قانونی دست و پاگیر و ناقض یکدیگر را، تنقیح کند. قانون‌سازی و قانون‌نویسی در مباحث اقتصادی باید اولویت دوم باشد و حذف قوانین زائد برای هموار شدن فعالیت فعالان اقتصادی در اولویت اول انجام شود.