01:23 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
مذاکرات مسکو برای صلح در افغانستان و تلاش برای مذاکره مستقیم کابل و طالبان

1397/08/18 19:43

مذاکرات مسکو برای صلح در افغانستان و تلاش برای مذاکره مستقیم کابل و طالبان

پایگاه خبری راد: سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان از آمادگی این شورا برای پیشنهاد کمک به مذاکرات میان مقامات افغان و طالبان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری راد ،هیئت این شورا پیشتر برای شرکت در مذاکرات توافق صلح افغانستان وارد مسکو شده است. با این حال وزارت امور خارجه افغانستان گفته است که این شورای نماینده دولت افغانستان نیست.

احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان اظهار کرد: مقامات افغان با هماهنگی شورای عالی صلح افغانستان به تازگی طرح‌های پیشنهادی خود برای صلح را مطرح کرده‌ و به طالبان پیشنهاد داده‌اند که بدون پیش‌شرط در هر مکانی که می‌خواهند، مذاکرات صلح را برگزار کنند. شورای عالی صلح افغانستان آماده ایجاد فرصت‌هایی برای آغاز مذاکرات میان مقامات افغان و طالبان است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، طاهری همچنین اظهار کرد، شورای عالی صلح افغانستان قصد دارد در دور دوم مذاکرات مسکو درباره افغانستان که قرار است امروز، جمعه برگزار شود، مساله برگزاری مذاکرات مستقیم میان مقامات کابل و طالبان را مطرح کند.

مسکو امروز میزبان دور دوم مذاکرات درخصوص افغانستان خواهد بود که شورای عالی صلح این کشور نیز در آن شرکت خواهد کرد. نمایندگانی از چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان،‌تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آمریکا نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند. سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست شرکت خواهد داشت.

دفتر سیاسی طالبان در دوحه برای نخستین بار در این مذاکرات حضور پیدا می‌کند.

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان افزود: برای مذاکره درباره صلح به اینجا نیامده‌ایم. این رویداد گفت‌وگویی میان هیئت‌های حاضر درباره چگونگی آغاز مذاکرات صلح میان مقامات افغانستان و طالبان خواهد بود.

طاهری ضمن تایید اظهارات وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر اینکه این شورای نماینده دولت افغانستان نیست، ابراز امیدواری کرد که به زودی نتیجه طلوبی حاصل شود و ممکن است نشستی مستقیم میان مسئولان افغانستان و طالبان صورت گیرد.