21:51 | دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
دغدغه والدین دسترسی امن کودکان به فضای مجازی است

1396/08/15 16:28

دغدغه والدین دسترسی امن کودکان به فضای مجازی است

پایگاه خبری راد- رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خدمات حوزه کودک و نوجوان در کشور ما نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا باید در چارچوب نظام کشور عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری راد، محمد خوانساری در برنامه گفت‌وگوی خبری سیما با موضوع «کودکان در فضای مجازی، آسیب‌ها و راهکارها» اظهار کرد: اولین برنامه توسعه‌ای وزارت ارتباطات در دولت جدید، طرح اقدامات حمایتی و توسعه خدمات کودک و نوجوان در فضای مجازی است که در این راستا پیش‌نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان  به انضمام چهار پیوست تهیه و منتشر شده است. ما در تنظیم این سند به سه حوزه محتوایی، فرهنگ‌سازی و ترویجی و اقتصادی توجه ویژه داشته‌ایم.

وی بیان کرد: دغدغه والدین امروزی دسترسی امن کودکان به فضای مجازی است، والدینی که می‌خواهند به شکل مناسبی راهبری فرزندانشان را بر عهده گیرند، باید نحوه اتصال و نحوه استفاده از ابزار مناسب کنترل را بدانند تا بتوانند به شیوه کارآمد کودکان خود را برای دستیابی به محتوای مناسب راهنمایی و هدایت کنند. با تنظیم و پیاده‌سازی این سند، بحث احراز هویت کودک در فضای مجازی، جویش مناسب و طبقه بندی محتویات و ایجاد اپ‌استورهای حوزه کودک انجام خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تولید تبلت خاص کودک و نوجوان نیز گفت: تولید این تبلت علاوه بر اینکه باید از نظر اقتصادی قابل توجیه باشد، باید ابزارهای خاص کودک و نوجوان نیز بر روی آن قابل نصب باشد.

خوانساری به مطالعات میدانی انجام‌شده جهت تدوین سند مذکور اشاره کرد و افزود: ما در گام اول بازار را بررسی و فعالان حوزه خدمات کودک و نوجوان را شناسایی کردیم، مشکلات و مسائلشان را بازبینی و نتایج مطالعات انجام‌شده را در سایت تخصصی Cop.itrc.ac.ir منتشر کردیم و از مردم خواستیم نظراتشان را به ما اعلام کنند که بازخوردهای خوبی به ما منتقل شد.

وی اظهار کرد: ۱۸۰ کشور عضو یونیسف قوانین مرتبط با حوزه کودک و نوجوان دارند و در کشور ما نیز بحث ماده ۳۲ از قانون حقوق شهروندی صراحتا از ایجاد یک فضای سالم و ایمن برای کودک به عنوان حق کودک یاد کرده است که قاعدتا نقش مرکز ملی به عنوان سیاست‌گذار دارای اهمیت است و وزارت ارتباطات نیز با صدور مجوز اپراتور مربوطه، ایجاد مدل کسب‌وکار برای تولیدکننده و توزیع‌کننده محتوا، اپ‌استورها و پلت‌فرم‌ها به طوری‌که از نظر اقتصادی قابل صرفه باشد، دارای نقش به‌سزایی خواهد بود.

برچسب ها:

فضای مجازی