01:45 | سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
حمایت قطعه سازان از گزینه پیشنهادی وزارت صمت

1397/08/03 09:03

حمایت قطعه سازان از گزینه پیشنهادی وزارت صمت

پایگاه خبری راد: اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران معرفی رضا رحمانی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را روزنه امید قطعه سازان در شرایط بحرانی کنونی اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری راد، سید مرتضی مرتضوی رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در خصوص رضا رحمانی گزینه پیشنهادی وزارت صمت گفت: نامبرده می تواند با همگرایی بین مجلس شورای اسلامی و دولت، مشکلات صنعت و تولید، و به خصوص قطعه سازی و خودروسازی مرتفع کند.

 

 


وی معرفی آقای رحمانی را گام امید بخش برای صنعت کشور دانست و اظهار داشت: سوابق آقای رحمانی در مجلس شورای اسلامی تاثیر مثبتی بر صنعت خودروسازی می تواند داشته باشد چراکه بخشی از معضلات و مشکلات صنعت، چه در صنعت قطعه سازی و چه در دیگر صنایع، باید در مجلس مرتفع شود و وزیر پیشنهادی صمت قادر است سریع تر این اتحاد بین مجلس و دولت در بخش صنعت کشور را ایجاد کند.

مرتضوی در ادامه با توجه به اینکه یکی از وعده های آقای رحمانی، اختصاص طبقه دهم وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت به بخش خصوصی است، متذکر شد: بخش خصوصی و به خصوص صنعت قطعه سازی دارای 1500 عضو در سال 1373 بود و این رقم در حال حاضر به حدود 747 عضو و حدود 400 واحد فعال قطعه سازی کاهش یافته است. این آمار حاکی از روند رو به کاهش فعالان صنعت قطعه سازی است لذا باید کمک ویژه ای برای بقاء صنعت انجام دهد تا صنعتگران بتوانند از گرفتاری ها، معضلات و مشکلاتی که برای آنها پیش آمده است، عبور کنند.

رئیس انجمن قطعه سازان ایران به گزینه پیشنهادی وزارت صمت پیشنهاد کرد تا با پرسش از درون صنعت قطعه سازی و انجمن قطعه سازان، مشاوری در کنار خود از صنعت ما قرار دهد تا بتواند تمام معضلات و مشکلات را به گوش وزیر برساند.

وی خواستار حمایت هدفمند از تولیدات و کالاهای داخلی شد و به نمایندگی از وزیر آینده وزارت صمت درخواست کرد تا شرکت ها و تولیدکنندگان بخش قطعه سازی را مورد حمایت خود قرار دهد و در مقابل از واردکنندگان حمایتی چراکه واردات بی رویه موجب ضعیف شدن تولید کننندگان شده است.
 

 

 

همچنین شاپور سامعی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رضا رحمانی به دلیل سال ها حضور در کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی علاوه بر آشنایی کامل با این بخش، اعتقاد راسخی به تصمیم گیری ها از طریق مشورت با نخبگان و برگزیدگان علمی و اقتصادی دارد.


وی با بیان اینکه رحمانی معتقد است که در صورت نشستن بر صندلی وزارت، تعامل با مجلس و استفاده از متخصصان داخلی در وزارتخانه را در دستور کار قرار خواهد داد، افزود: یکی از شاخصه های انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت صمت از سوی رییس جمهوری، اشراف کامل آقای رحمانی بر مشکلات صنایع و داشتن راهکارهای مناسب برای حل و فصل آن است.


سامعی اضافه کرد: دکتر رحمانی در شرایط حساس کنونی که اقتصاد کشور با تحریم های ظالمانه ای روبروست با پذیرفتن این مسئولیت بزرگ و با ارائه برنامه های هدفمند، خود را آماده گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی می کند و امید است در این راستا نمایندگان مجلس نیز با رای خود شرایط ورود وزیر تازه نفس، با دانش و پرانگیزه را به تیم اقتصادی دولت برای تقویت بیشتر اقتصاد کشور مهیا سازند.
 

 


براساس این گزارش، محمد شهپری دیگر عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، رضا رحمانی را گزینه مناسبی برای تصدی وزارت صمت دانست چراکه نامبرده با بخش صنعت و تجارت کشور بیگانه نیست و سابقه فعالیت گذشته وی در این بخش تاییدی بر این موضوع است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم قطعه سازان و هم خودروسازان با چالش های بسیار و زیان فراوانی مواجه هستند و چنانچه وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند هیچ یک از این دو بخش نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

شهپری با وجود ضرر و زیان بسیار خودروسازان، بهتر است نام خیریه روی این شرکت ها بگذاریم، تاکید کرد: تنها راه حل عبور از بحران آزادسازی قیمت خودرو است و مشخص نیست زمانی که در زمینه پتروشیمی و سایر حوزه های تحت پوشش صنعت شاهد آزاد سازی قیمت ها هستیم چرا حساسیت روی قیمت گذاری خودرو همچنان وجود دارد!

 

 


این گزارس می افزاید: مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران هم از حمایت صد در صدی و نظر مثبت اعضای این انجمن نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

وی آقای رحمانی را نقطه اتصال و نقطه تفاهم مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت دوازدهم دانست و افزود: وزیر پیشنهادی وزارت صمت دارای اشراف و شناخت کامل بر صنعت، معدن و تجارت کشور است به ویژه که همواره لطف و توجه ویژه ای به صنعت قطعه سازی کشور داشته است.

دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص انتظارات از وزیر پیشنهادی وزارت صمت به منظور حل مشکلات قطعه سازان گفت: چیزی که امروز صنعت قطعه سازی نیاز دارد تسهیل تولید است. انتظار داریم وزیر جدید وزارت صمت شرایطی را فراهم کند که قطعه سازان بتوانند با تیراژ بالا و به راحتی اقدام به تولید کنند و درگیر موانع قانونی، بانکی، ارزی و تامین مواد اولیه داخلی و خارجی که عموما تحت پوشش وزارت صمت است، نباشند.

بیگلو اظهار امیدواری کرد تا قطعه سازان بتوانند مواد اولیه داخلی و خارجی را به راحتی تامین کنند و قادر باشند با همان کیفیتی که تا به حال مشغول به تولید بوده اند و چه بسا بهتر از آن و با همان تیراژی که تاکنون تولید می کردند و چه بسا بالاتر از آن به تولید خود ادامه دهند. از طرف دیگر امیدواریم خودروسازان نیز بتوانند اقدام به خرید قطعه با تیراژ بالا و تولید خودرو با تیراژ بالا کنند تا در مجموع بتوانیم رضایت مردم را هم در بحث حفظ و تعدیل قیمت و هم از نظر کیفیت محصولات برآورده کنیم.

وی در خصوص پیشنهاداتی که قطعه سازان به وزیر صمت دارند، تاکید کرد: در گام اول، تامین مواد اولیه مورد نیاز چه با منشاء داخلی و چه با منشاء خارجی؛ مهم ترین نیاز و خواسته قطعه سازان است و پیشنهاد ما تامین مواد اولیه است زیرا بزرگترین معزل قطعه سازان همین موضوع است.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: در بخش تامین مواد اولیه قطعه سازی همواره مشکل داشته ایم، به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بورس کالا یا فروشندگان مواد اولیه داخلی فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پلیمری و پتروشیمی، فرقی بین تولیدکننده و تاجر و توزیع کننده مواد اولیه قائل نمی شوند و متاسفانه همه را با یک چوب می زنند! در صورتیکه در تمام دنیا کسی که تولید کننده است و مواد اولیه را برای تولید کالا و قطعه استفاده می کند حساب جداگانه ای دارد و مواد اولیه را با یارانه و ارزان تر و سریع تر دریافت می کنند. و در همه جای دنیا مواد اولیه ابتدا به تولیدکننده اختصاص می یابد و پس از آن برای سایر مصارف در بازار توزیع می شود.