05:45 | سه شنبه 10 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
تحولات حوزه فین تك و نقش پررنگ استارتاپ ها

1397/07/27 12:19

تحولات حوزه فین تك و نقش پررنگ استارتاپ ها

پایگاه خبری راد: شرکت ها و استارتاپ های حوزه پرداخت و فروش‎ خدمات اعتباری از داغ ترین موضوعات در تجارت الکترونیک امروز ایران هستند؛ به طوری که روزانه در فضای محیطی و مجازی چندین تبلیغ در این زمینه می بینیم.
به گزارش پایگاه خبری راد،‎ با وجود کیفیت خدمات نسبتاً نزدیک رقبا، تبلیغات همه جانبه،مداوم و گسترده نقش اساسی در به ذهن ماندن و روآوردن به سامانه های پرداختی دارد.
‎ در این بین برخی سامانه ها روش های متفاوت و منحصر به خود را انتخاب و آغاز کرده اند. از جمله آنها سامانه ای نوپا و استارتاپی با نام ٧٠٣٠ است. سامانه‌ی فروش محصولات اعتباری (غیر فیزیکی) و خدمات پرداخت، با تخصیص ۷۰ درصد سود فروش به کاربران خود.
‎ با هدف استفاده از مکانیزم های طبیعی بازار و ظرفیت های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، با حذف تبلیغات مستقیم و پرهزینه، ترویج دهندگان را در ۷۰ درصد سود تراکنش های خود به طور دائم شریک می کند.
‎ این سامانه که بر بستر وب به آدرس 7030.ir و اپلیکیشن اندروید و iOS و با پرداخت اینترنتی و درگاه موبایلی فعالیت می‌کند، در تابستان ۹۶ توسط گروهی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعتی تهران با سابقه سرویس های موبایلی و کسب و کار آنلاین، ایده پردازی و طراحی شده و در فروردین ماه امسال منتشر شد.در حال حاضر ٣٠٠ هزار کاربر فعال دارد و روزانه بیش از ۵ هزار نفر به آن می پیوندند. محصولات فعلی چنین سامانه هایی عموما شامل شارژ اپراتورهای موبایل، بسته های اینترنت، کد شارژ، پرداخت انواع قبوض، پرداخت های نیکوکاری بوده و در ادامه درحال پیاده سازی زیرساخت انتقال وجه کارت به کارت غیر PSP در كشور می‌باشد. بلیط های مسافرتی، خدمات بیمه و آنتی ویروس و لایسنس های نرم افزاری از جمله خدماتی هستند كه قابلیت افزوده شدن به چنین سامانه هایی را دارند .
‎ ارائه خدمات پرداخت از جمله انتقال وجه کاربر به کاربر، کاربر به کسب و کار و کاربر به کلاینت (به صورت پرداخت درون برنامه ای) نیز از خدمات آینده حوزه پرداخت خواهند بود.

‎سامانه ۷۰۳۰ علاوه بر ایجاد امکان تامین نیازهای روزانه و روزمره کاربران در یک پلتفرم یکپارچه با تجربه کاربری، مزیت و تفاوت خود را امکان ایجاد درآمد برای کاربران به خصوص فعالان فضای مجازی و همه کسانی که پایگاه اجتماعی و رسانه‌ای دارند، می داند.
‎هر کاربر پس از عضویت دارای یک شناسه‌ی معرف پیش فرض است که می‌تواند تا پنج شناسه‌ اختصاصی برای خود بسازد. متریال و محتوای معرفی به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار داده شده و کاربران با درج شناسه یا لینک های اختصاصی خود بر آنها و انتشار از طریق شبکه‌های اجتماعی، کانال ها، پیج ها، وبلاگ ها و وبسایت‌های خود اقدام به دعوت مخاطبین خود به سامانه میکنند.
‎ حاشیه سود تمام محصولات فعلی و آینده۷۰۳۰ در لحظه‌ی خرید، مشخص و از قبل اعلام شده است. با هر خرید میزان سود پس از کسر مالیات و سایر کسورات قانونی به نسبت ۷۰ به ۳۰ بین کاربران و سامانه تقسیم شده و به اعتبار کاربران اضافه می‌شود (مبلغ تخصیص یافته به عنوان سود قانونی تلقی شده و عنوان تخفیف بر آن اطلاق نمی‌شود). اعتبار کسب شده پس از رسیدن به مقدار مشخص قابل برداشت از طریق شماره شبا می‌باشد. همچنین با اعتبار موجود در کیف پول می‌توان از محصولات سایت خرید انجام داد.
‎وحید عزیزی نژاد پایه گذار و مدیر ۷۰۳۰ در این رابطه می گوید:
‎ در سه ماه اول و طبق آنچه برنامه ریزی شده بود و هماهنگی با نهادهای دولتی ذیربط، ۷۰ درصد سود خرید هر کاربر به صورت مساوی در یک زنجیره ۷ نفری از عوامل دعوت آن کاربر تقسیم می‌شد ولی در ادامه به دلیل انتظار و عدم ابلاغ آیین نامه‌ی در دست تدوین برای در زمینه بازاریابی شبکه ای برای محصولات اعتباری (غیرفیزیکی) در وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طرفی از با تذکر مراجع قضایی نسبت به مغایرت این طرح سود دهی با قانون در خرداد ماه، هم اکنون این سود در یک سطح و مستقیما به معرف مستقیم کاربر، اختصاص داده می شود.
‎وی در پاسخ به بازخورد این مسئله در بین کاربران افزود:
‎برای عموم کاربران شکل اولیه جذابیت بیشتری دارد اما بخشی زیادی از کاربران با پتانسیل جذب افراد خیلی زیاد نیز طالب اختصاص تمام سود به معرف مستقیم به جای ۱۰ درصد هستند. آنچه در تعهد ماست اختصاص ۷۰ درصد سود فروش به کاربران است این سود متعلق به سامانه هفتادسی است و اختیار اهدای آن به هر کسی و به هر نحوی اما در چارچوب قوانین کشور را دارد. ما تمام توان خود را برای تخصیص بهینه ۷۰ درصد سود به کاربران به کار می گیریم.
در حال حاضر قصد داریم محصولات پرسودی مانند بلیط های مسافرتی و بیمه به سامانه اضافه کنیم و پس از آن در شرایط واقعی و ملموس تری اقدام به نظرخواهی و نظر سنجی از کاربران برای انتخاب روش تقسیم سود و جزئیات دقیق آن کنیم.

‎تیم جوان ۷۰۳۰ در یک محیط خلاق و استارتاپی ماه های گذشته با چالش های مختلفی و البته تلخ و شیرین مواجه بوده که در برخی مواقع باعث تغییر در زمان بندی های نقشه‌ی راه ۷۰۳۰ شده است.
‎ در حال حاضر پس از دریافت بازخورد ها از کاربران و رفع اشکالات فنی و فرآیندی، در حال حاضر با ارتقاء سیستم به میکروسرویس و انتقال به سرورهای ابری سیستم به پایداری قابل قبول با کیفیت خدمات مناسب رسیده و زیرساخت های لازم برای مب
‎در این بین به لطف حمایت و اعتماد کاربران و با استقبال ایشان، رشد جالب توجه و آمارهای جذابی به دست آمده که سامانه هفتادسی مورد توجه ویژه شرکت های PSP و بانک ها و شرکت های تامین کننده محصولات از جمله اپراتورهای موبایلی و شرکت های بیمه قرار گرفته است.حث مقیاس پذیری و پذیرایی چند میلیون کاربر برای سامانه ۷۰۳۰ فراهم شده است. در این بین شرکت جهان ارتباطات نکا (شرکت عامل رسمی و توزیع کننده لایه اول محصولات و خدمات سه اپراتور موبایل) به عنوان شریک تجاری کلیدی ۷۰۳۰ و با توجه به همسویی و همراستایی اهداف و برنامه ها، همکاری های خاص از جمله برگزاری مشترک نمایشگاه و حمایت های ویژه ای از سامانه هفتاد سی به عمل آورده است.