14:46 | پنجشنبه 29 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
راه‌اندازی انجمن‌های ورزشی در مدارس

1397/07/25 14:36

معاون وزیر آموزش و پرورش خبرداد

راه‌اندازی انجمن‌های ورزشی در مدارس

‌پایگاه خبری راد: معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی و پنح میلیون مشارکت کننده در المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای داریم و از این طریق استعدادیابی صورت می‌گیرد گفت: معتقدم آموزش و پرورش نظام استعدادیابی ورزشی را پایه ریزی کرده است.

‌‌به گزارش‌ پایگاه خبری راد،  مهرزاد حمیدی در نشست ستاد عالی تشکیلاتی پنجمین المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای دانش آموزان سراسر کشور با بیان اینکه امروز جمع شده‌ایم تا بحث ورزش دانش آموزی و نظام غربالگری استعدادهای ورزشی را پایه ریزی کنیم، به مدل جهانی ورزشی پیاده شده در ایران اشاره کرد و گفت: پایه این مدل، سواد حرکتی است.

وی افزود: اگر سواد حرکتی شکل نگیرد ورزش قهرمانی و  ورزش همگانی نخواهیم داشت. ورزش همگانی بر پایه سواد حرکتی استوار است و کودکی که سواد حرکتی را ادراک نکند امکان ندارد بتواند عضو تیم‌های ملی بشود.

حمیدی با بیان اینکه کودکان باید مهارت‌های بنیادین حرکتی را فرابگیرند تا بتوانند در آینده وارد ورزش قهرمانی شوند و در طول زندگی بدن سالمی داشته باشند گفت: اگر این امر محقق نشود مواد اولیه لازم به فدراسیون‌ها نمی‌رسد تا آن را پردازش کنند. باید به ورزش کودکان توجه کنیم تا ورزش ملی شکل بگیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بی توجهی به تربیت نسل، خشکاندن ریشه ورزش قهرمانی است اظهار کرد: در زمان تدوین طرح جامع ورزش، نقیصه فقدان طرح یکپارچه و ساختارمند برای استعدادیابی ورزشی در یک دهه قبل مطرح بود.

وی افزود: اگر کودک در دوران کودکی با حرکت مانوس نشود در بزرگسالی به آن دست نمی‌یابد. تقویت نقش آموزش و پرورش در فرایند استعدادیابی در طرح جامع ورزش تاکید شده است.

حمیدی با بیان اینکه ساعات درسی ورزش در مدارس پاسخگو نبوده و کافی نیست گفت: در آموزش و پرورش به این فرمول رسیدیم که اگر برنامه کلاس با فوق برنامه عجین شده و هر دانش آموز سه تا چهار ساعت ورزش کند روند رشد ورزش آینده تضمین می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 33 هزار دبیر تربیت بدنی و پنح میلیون مشارکت کننده در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای داریم و از این طریق استعدادیابی صورت می‌گیرد گفت: معتقدم آموزش و پرورش نظام استعدادیابی ورزشی را پایه ریزی کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۲۰تیم دانش آموزی برتر از مسابقات دانش آموزی شناسایی و به کانون‌های هیئت های ورزشی رهسپار شدند که عصاره پنج میلیون شرکت کننده در المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای هستند عنوان کرد: ۲۷رویداد پسران و ۲۳ رویداد ورزشی دختران را در تابستان پی ریزی کردیم در حالی که وظیفه ما همان حرکت در درون مدرسه و ساعت درس تربیت بدنی است، اما می دانیم اگر این روند تعطیل شود کشتی ورزش باشگاهی و قهرمانی کشور زمین‌گیر خواهد شد.

حمیدی ادامه داد: چهار میلیون و هشتصد هزار مشارکت کننده در ۴۸ هزار مدرسه در المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای داشتیم و امروز چنین گفتمانی در مدارس شکل گرفته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 270 هزار آموزگار پایه همگی تحت پوشش آموزش قرار گرفتند و امسال ۲۴۰ ساعت آموزش در تابستان گذراندند که مدارس دوره اول ابتدایی در اولویت بودند گفت: با هدایت معلمین پایه، کلاس های اول تا سوم از فعالیت و نشاط و شادابی بیشتری برخوردارند.

وی با بیان اینکه امسال ۳۳ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی در قالب کاروان‌هایی بین استان‌ها توزیع شد گفت: اگر امروز بحث حذف آزمون‌های شبه کنکوری در مدارس ابتدایی مطرح است، توسعه و ترویج فعالیت‌های نشاط بخش دوره ابتدایی باید جایگزین آن شود.

حمیدی افزود: امسال انجمن‌های ورزشی در مدارس شکل می‌گیرد. ۱۴ هزار هیئت ورزشی وزارت ورزش بدانند که ریشه آنها در انجمن های ورزشی درون مدرسه است و حمایت معنوی از آنها منجر به رشدشان خواهد شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هرم مسابقات ورزشی دانش آموزان در طرح مدرسه قهرمان گفت: قریب به ۸۰۰سرپرست تیم مسابقات ما مدیران مدارس هستند و در کنار تیم هستند. همچنین ۸۰۰۰ کانون ورزشی درون مدرسه‌ای داریم که در نوبت دوم و تعطیل مدارس فعالیت می‌کنند.