به گزارش پایگاه خبری راد، خیرالله خادمی در حاشیه مراسم پایان حفاری تونل البرز در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در حال حاضر قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به پیشرفت ۹۱ درصدی رسیده و آخرین مراحل اجرایی کار را پشت سر میگذارد و قطعا تا پایان سال جاری اقدامات فنی لازم برای افتتاح آن نهایی خواهد شد.
به گفته وی، در کنار مسائل فنی موضوعی که اهمیت زیادی دارد مدیریت با ترافیکی جاده است؛ به طوری که به پس زدن ترافیک و به وجود آمدن صفهای طولانی ترافیک در مسیرهای مجاور مانند چالوس یا همت منجر نشود. از این رو پس از پایان کارهای فنی باید تمام جوانب برای افتتاح این پروژه بررسی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ساخت قطعه دوم این آزادراه نیز گفت: ما در این قطعه ۲۲ کیلومتری طولانیترین تونل جادهای کشور را داریم که ۶۴۰۰ متر طول دارد و خوشبختانه امروز تونل شرقی آن به مرحله پایانی حفاری رسیده و همزمان عملیات لاینینگ آن در جریان است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در تونل غربی نیز اقدامات ابتدایی صورت گرفته و در صورتی که محدودیتها مانع کار نشود عملیات حفاری با شیوههای نوین انجام خواهند شد، در غیر این صورت آمادگی کامل برای پیگیری پروژه با شیوههای سنتی وجود دارد و از نظر هزینهای تفاوت چندانی میان این دو شیوه وجود نخواهد داشت.
خادمی با بیان اینکه طبق برنامهریزیهای صورت گرفته قطعه دوم آزادراه میتواند تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد، تاکید کرد: این طرح با وجود اینکه حدود یکسال از آغاز کار اجراییاش میگذرد، اما به پیشرفت ۱۲ درصدی رسیده و با احتساب تونل البرز این پیشرفت به ۲۳ درصد افزایش پیدا میکند. خوشبختانه تجهیزات خارجی لازم برای این پروژه تا حد زیادی تامین شده و در صورت نیاز در دیگر حوزهها نیز مذاکرات ادامه پیدا میکند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: آزادراه تهران - شمال برای حدود ۱۷ سال با پیشرفت سالانه حدود ۱.۵ درصد پیگیری میشد، این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ تا امروز ما ماهانه پیشرفت ۱.۵ درصد را به ثبت رساندهایم. خوشبختانه کار با قدرت و تمام توان ادامه دارد و ما امیدواریم که ظرف کوتاهترین زمان ممکن این پروژه در اختیار مردم قرار گرفته و زیربار ترافیک نرود.