16:22 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
مناسب‌سازی کتب درسی دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی

1397/07/04 05:23

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد

مناسب‌سازی کتب درسی دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی

پایگاه خبری راد: معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تلاش ما در سازمان این است که کتاب‌های درسی را برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مناسب کنیم. در حال حاضر درس‌افزار کتاب فارسی پایه اول دبستان که به صورت استفاده از زبان اشاره تهیه شده است، برای دانش‌آموزان در حال آماده‌سازی است و از مهر ۹۸ قابل بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری راد،  غفوریان در نشست خبری هفته جهانی ناشنوایان که امروز در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد با بیان اینکه در حوزه آموزش و توانبخشی کودکان و دانش‌آموزان با آسیب شنوایی حدود ۵ هزار و ۸۴۵ نفر دانش‌آموز در مدارس ویژه و ۸ هزار و ۸۶۲ نفر در مدارس عادی در کنار سایر دانش‌آموزان مشغول تدریس هستند و خدمات توانبخشی و آموزشی به آن‌ها ارائه می‌شود، تصریح کرد: این افراد در دوره‌های قبل از دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: بیشترین گرایش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آموزش بعد از دوره ابتدایی، ورود این دانش‌آموزان به دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است که خوشبختانه توفیقات زیادی در این باره داشتیم.

غفوریان با اشاره به اینکه حدود ۸۶۲ دانش‌آموز در ۶۷ هنرستان کار و دانش و ۸ هنرستان فنی حرفه‌ای مختص دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در ۱۴ رشته مشغول فعالیت هستند تصریح کرد: سیاست سازمان درباره دانش‌آموزان با آسیب شنوایی موضوع فراگیرسازی است. یعنی بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که این دانش‌آموزان در کنار سایر دانش‌آموزان عادی بتوانند تحصیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه مناسب‌سازی فضای آموزشی در دستور کار قرار دارد گفت: پشتیبانی از آموزش کودکان با آسیب‌های شنوایی از طریق مدارس پشتیبان و به وسیله معلمان رابط در دستور کار است و ۸ هزار و ۸۶۲ نفر در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

غفوریان ادامه داد: استفاده از ابزارهای متفاوت برای آموزش کیفی دانش‌اموزان کم‌شنوا یا ناشنوا از جمله زبان اشاره و استفاده از کتاب‌ها و درس‌افزارهای مناسب این دانش‌آموزان در مدارس ویژه و عادی در دستور کار است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه کتاب‌های این دانش‌آموزان همان کتاب‌های دانش‌آموزان عادی است تصریح کرد: تلاش ما در سازمان این است که کتاب‌های درسی را برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مناسب کنیم. در حال حاضر درس‌افزار کتاب فارسی پایه اول دبستان که به صورت استفاده از زبان اشاره تهیه شده است، برای دانش‌آموزان در حال آماده‌سازی است و از مهر ۹۸ قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا بتوانیم این کار را به سایر کتاب‌ها نیز توسعه دهیم اظهار کرد: آموزش معلمان بسیار مهم است از این رو برای آموزش معلمان در زمینه زبان اشاره بویژه معلمان مدارس پذیرا تهیه بسته‌های آموزشی در دستور کار است.

غفوریان با بیان اینکه تعیین مدرس زبان اشاره در سال ۹۶ آغاز شد گفت: در سال ۹۷ آموزش زبان اشاره به والدین در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین مداخله به هنگام برای کودکان ناشنوا در مراکز پیش‌دبستانی در برنامه‌ها وجود دارد و یکی از دوره‌های مورد توجه ما مقطع پیش‌دبستانی است که برای این موضوع محتوای آموزشی خاصی برای کودکان زیر ۴ سال آماده و در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم.

معاون آموزش و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: همکاری با بهزیستی در زمینه مداخلات بهنگام و آموزش والدین، برگزاری مسابقه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اردوهای تربیتی از عمده فعالیت ما برای این دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تا ۹۶ به حدود ۱۲۵ کودک کمک هزینه کاشت حلزون پرداخت کرده‌ایم گفت: از سال ۹۶ تا کنون به ۱۳۹ دانش‌آموز کمک هزینه تعمیر قطعات پروتز کاشت حلزون پرداخت شده است.

غفوریان در پایان با اشاره به طرح خدمات حمایتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: خوشبختانه در طول دو سال گذشته با ۷ میلیارد اعتبار، ارائه خدمات در بخش‌های مختلف از جمله خدمات دارویی، بیمارستان‌ها و آموزشی برای این بچه‌ها انجام شده است.