11:52 | چهارشنبه 6 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
30 درصد دانش‌آموزان استثنایی البرز ضعف مالی دارند

1397/06/27 21:56

رییس اداره آموزش استثنایی آموزش و پرورش البرز:

30 درصد دانش‌آموزان استثنایی البرز ضعف مالی دارند

پایگاه خبری راد: رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: 30 درصد دانش‌آموزان استثنایی استان پول سرویس رفت و برگشت به مدرسه نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری راد، رضا کشاورز اظهار کرد: در حال حاضر حدود 3700 دانش آموز استثنایی در مدارس استان تحصیل می‌کنند. بدون شک امکانات و تجهیزات آموزشی مورد نیاز این دانش آموزان نسبت به دانش آموزان مدارس عادی خاص‌تر است و تامین آنها به اعتبار و حمایت خاصی نیاز دارد.

وی افزود: به جز بخش سخت‌افزاری، معلمانی که برای تدریس به این دانش آموزان انتخاب می‌شوند هم از چندین فیلتر عبور کرده و باید ویژگی‌های روحی خاصی داشته باشند تا با بهترین روش و با کمال صبر مطالب را آموزش دهند. در سال تحصیلی جدید 120 میلیون تومان برای خرید تجهیزات آموزشی و ورزشی برای مدارس استثنایی استان تخصیص یافته بود که بر اساس آن خریدها انجام شد و کلاس‌ها مجهز شدند.

کشاورز با اشاره به اینکه هزینه معلولیت زیاد است و برخی والدین گاه برای پرداخت هزینه ایاب و ذهاب فرزندشان به مدرسه ناتوان می‌شوند، اظهار کرد: حدود 30 درصد از دانش آموزان استثنایی استان به دلیل ضعف مالی هزینه سرویس مدرسه نمی‌دهند و هزینه رفت و آمد آنها را آموزش و پرورش تقبل کرده است.

این مسئول همچنین به پراکندگی مدارس استثنایی استان هم اشاره کرد و گفت: پراکندگی این مدارس در تمامی مناطق استان یکسان نیست و در برخی مناطق با کمبود شدید این مدارس مواجه هستیم.

وی گفت: در حال حاضر منطقه سه کرج به دو مدرسه، مناطق یک، دو و چهار هر یک به یک مدرسه و شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد نیز هریک به یک مدرسه استثنایی نیاز دارند تا بخشی از نیازهایشان در این بخش رفع شود.

پیش از این رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفته بود: تراکم دانش‌آموزان  در مدارس استثنایی استان هفت نفر در هر کلاس است. در حال حاضر 27 مدرسه استثنایی که شامل 18 مدرسه و 9 مرکز یادگیری است، در استان فعالیت دارد. هشت مورد از این مدارس به صورت دوشیفت فعالیت دارند و مابقی به صورت تک شیفت پذیرای دانش آموزان هستند. در حال حاضر 1873 دانش آموز استثنایی در مدارس ویژه و هزار و 870 نفر نیز به صورت تلفیقی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: برای دانش‌آموزان استثنایی که در مدارس عادی در حال تحصیل هستند معلم رابط در نظر گرفته می‌شود تا در فرایند آموزش دچار مشکل نشوند. در هر یک از کلاس‌های دانش‌آموزان کم توان ذهنی بین شش تا 11 دانش آموز تحصیل می‌کند و در کلاس‌های دانش‌آموزان جسمی حرکتی هم بین سه تا پنج نفر درس می‌خواند که به طور میانگین می‌توان گفت تراکم کلاس‌های درس دانش‌آموزان استثنایی استان هفت نفر است.

کشاورز در پاسخ به اینکه امسال به جمعیت دانش آموزان استثنایی استان چند نفر اضافه می‌شود، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال تحصیلی جدید 100 نفر به دانش آموزان مدارس استثنایی استان اضافه شود.