14:38 | جمعه 30 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
در دومین سفر مستندسازان به معدن چه گذشت؟

1397/06/25 08:56

در دومین سفر مستندسازان به معدن چه گذشت؟

پایگاه خبری راد: مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نشست با مسئولان معدن گل‌گهر سیرجان که با حضور جمعی از مستندسازان سینمای ایران برگزار شد، گفت: فیلم مستند بعنوان یک هنر- رسانه می‌تواند بهترین کارکرد را در توسعه صنعت معدن و صنایع معدنی کشور ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری راد ، به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اواخر هفته گذشته جمعی از مستندسازان سینمای ایران همراه با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با سفر به شهر سیرجان کرمان، از معدن سنگ‌آهن گل‌گهر بازدید کردند.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در نشستی که با حضور مسئولان معدن گل‌گهر سیرجان و مستندسازان سینمای ایران برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: این سفر حاصل هدف مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران [ایمیدرو] است که به این نتیجه رسیدند تا سفرهای دوره‌ای مستندسازان به معادن کشور و تولید مشترک فیلم مستند در حوزه صنعت و معدن را جدی بگیرند.

وی افزود: سال‌های سال است که هنر در کنار صنعت قرار گرفته و فیلم‌های صنعتی از دهه 40 یا قبل‌تر، پابه‌پای صنعت و تکنولوژی در کشور پیش آمده‌اند؛ اما چیزی که در حوزه مستند، کمی از آن غفلت شده، موضوع مهم معدن و صنایع معدنی است. موضوعی به عنوان یک مجموعه ارزش‌افزوده که می‌تواند اشتغالزا و ثروت‌آفرین بوده و باعث توسعه کشور شود.

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: مهمترین اتفاق‌ها و تلاش‌ها و گسترده‌ترین فعالیت‌ها اگر تبدیل به هنر- رسانه نشوند، نه دیده و شنیده می‌شوند، نه ماندگار باقی می‌مانند. به این معنا فیلم مستند بعنوان یک هنر- رسانه می‌تواند بهترین کارکرد را در توسعه صنعت معدن و صنایع معدنی ایران ایفا کند.

مدیرعامل مرکز گسترش ادامه داد: از آقای کرباسیان مدیریت محترم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سپاسگزاریم که به این مهم توجه کردند و شرایطی فراهم آوردند که مستندسازان ما به این موضوع توجه کنند. قرار ما این است که در یک پروسه‌ی زمانی کوتاه، ضمن مرور مستندهای منتخب حوزه معدن و صنایع معدنی در بخش ویژه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ساخت 5 تا 10 فیلم مستند موضوعی را در دستور تولید مشترک قرار دهیم.

طباطبایی‌نژاد توضیح داد: این سفرها برای مستندسازان، یک سفر انگیزشی است و با حمایت مرکز گسترش و ایمیدرو، انشاءالله منجر به تولید آثار موثر و ماندگار با موضوع معدن و صنایع معدنی شود.

وی تاکید کرد: البته سینمای مستند قرار نیست مُبلغ و به یک معنا تمجیدگر آنچه اتفاق افتاده باشد؛ بلکه بعنوان یک ابزار موثر می‌بایست با نگاه منتقدانه و مشوقانه، به ارتقاء آن کمک کند. مثل بحث صنعت و محیط زیست که همواره مورد توجه مستندسازان است.

طباطبایی‌نژاد در پایان، ضمن اشاره به مفهوم توسعه پایدار و ضرورت توجه مستندسازان به این مهم اظهار کرد: در تعریف توسعه پایدار دو کلید واژه داریم؛ «حداکثر بهره‌برداری از منابع با حداقل خسارت به منابع برای استفاده آیندگان» و دوستان باید توجه داشته باشند که در ساخت این آثار مستند، از زاویه‌ی توسعه پایدار به صنعت نگاه کنند.

فرهاد ورهرام در این نشست ضمن اشاره به تاریخچه‌ی ساخت فیلم‌های مستند صنعتی در جهان و ایران، عنوان کرد که در همه جای دنیا "صنعت" پشت سینمای مستند است و از این مدیوم استفاده می‌کند، چون به جریان تولید صنعت کمک می‌کند؛ اما ساخت فیلم‌های صنعتی نباید در جهت خط تولید و معرفی کارخانه و در کل یک اثر سفارشی باشد.

آرش اسحاقی هم به بحث آموزش در مجموعه گل‌گهر اشاره کرد و بر لزوم انگیزه مدیران و کارگران با ساخت و نمایش فیلم‌های مستند تاکید نمود.

معین کریم‌الدینی نیز در این جلسه گفت: ذهنیت من از فیلم‌های مستند صنعتی این است که مجموعه‌ای مثل گل‌گهر احتیاج به گزارش عملکرد دارد تا خود را برای مشتریان پرزنت کند. پس بحث اصلی معنای فیلم مستند صنعتی است؛ مثلاًَ با گسترش فضای مجازی، اطلاع عمومی از مسائل محیط زیست زیاد شده و امروزه برای مردم این سوال مطرح است که صنعت مهمتر است یا محیط زیست! لذا در این زمینه بحث فرهنگ‌سازی بسیار اهمیت دارد که فیلم مستند می‌تواند کارگشا باشد.

سودابه مجاوری هم اظهار کرد: برای این هدف بزرگ تولید 5 تا 10 فیلم مستند کافی نیست. انتظار ما این است که شما با این سرمایه و امکانات، یک حرکت فرهنگی ایجاد کنید. باید مدیران شرکت آموزش داده شوند که چگونه فرهنگ‌سازی کنند، بودجه در اختیار مستندسازان قرار دهند و نگان کلان داشته باشند.

در ابتدای این نشست، ابوذر حلوایی‌پور مدیر روابط عمومی و بین‌الملل گل‌گهر در توضیحاتی خطاب به مستندسازان، به معرفی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان و فعالیت‌های هنری، فرهنگی، اجتماعی این مجموعه پرداخت.

تدوین منشور مسئولیت اجتماعی، افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی منطقه که در بسیاری از رشته‌های ورزشی فعال است، ایجاد کمربند سبز، بازسازی تنها سینمای شهر سیرجان، حمایت از نخبه‌ها و هنرمندان شهر سیرجان و استان کرمان، انتشار 7 رسانه داخلی، استانی و کشوری، مراحل انتقال آب خلیج‌فارس به گل‌گهر که تا اواخر سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد و... برخی از فعالیت‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است.

این دومین برنامه‌ی بازدید مستندسازان از معادن کشور بود که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اجرا شد. پیش از این، جمعی دیگر از مستندسازان، از معدن مس سونگون تبریز بازدید کرده بودند. قرار است این برنامه در ماه‌های آینده با حضور سایر مستندسازان و در معادن دیگر ایران ادامه یابد.