17:28 | پنجشنبه 29 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتخاب منابع کنکور در دست شورای پذیرش دانشجو/ سرایت تاثیر منفی کنکور به مقطع دبستان

1397/06/24 21:55

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تشریح کرد

انتخاب منابع کنکور در دست شورای پذیرش دانشجو/ سرایت تاثیر منفی کنکور به مقطع دبستان

پایگاه خبری راد: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه انتخاب منابع کنکور بر اساس قانون مجلس، در اختیار شورای سنجش و پذیرش دانشجوست گفت: اما اینکه امتحان کدام دروس به صورت نهایی برگزار شود؟ به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شده است.

به گزارش پایگاه خبری راد، مهدی نوید ادهم با اشاره به چالش‌های تربیت دینی در مدارس اظهار کرد:  بخش قابل توجهی از سند تحول به تببین شاخص‌های تربیت دینی اشاره دارد. یکی از این شاخص‌ها، عقلانیت است و تربیت دینی عقل مدار است.  ما تلاش کردیم عقلانیت را در برنامه‌ریزی‌ها پررنگ کنیم.

وی افزود: تربیت دینی باید با مراحل رشد دانش آموزان تناسب داشته باشد. همچنین اقتضائات دانش‌آموزان دختر و پسر باید مورد توجه قرار بگیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه محاسن اخلاقی دیگر شاخصه تربیت دینی است، درباره اینکه چه کسی تصمیم گرفته دروسی مانند دین و زندگی منبع کنکور باشند؟ گفت: کنکور ، برای آموزش و پرورش امروز ما سمی مهلک است که همچون سدی مانع اجرای سند تحول بنیادین شده است. انتخاب منابع کنکور بر اساس قانون مجلس در اختیار شورای سنجش و پذیرش دانشجو است، اما اینکه امتحان کدام دروس به صورت نهایی برگزار شود ؟ به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شده است.

نوید ادهم افزود: تاثیر منفی کنکور به دوره دبستان هم سرایت کرده است. متاسفانه هر درسی را از کنکور حذف کنیم، دانش آموزان آن را جدی نمی‌گیرند و هم و غم خود را برای دروسی می‌گذارند که ضریب بالا دارد. برخی کارشناسان معتقدند دروسی مانند دین و زندگی باید جزو منابع کنکور باشد تا دانش آموزان آن را جدی  بگیرند که نقظه نظر مقابل آن هم وجود دارد.

وی با اشاره به موانع تربیت دینی عنوان کرد: کنکور مانعی برون سازمانی است. یک مانع در درون سیستم، نوع شایستگی معلمان است. بسیاری از معلمان ما دبیر خوب فیزیک و شیمی هستند در حالی که باید شایستگی‌های لازم را کسب کنند و نسبت به همه ساحت‌های تربیتی حساس باشند. هرچند تغییر رویکرد معلمان کار مشکلی است.

دبیرکل  شورای عالی آموزش و پرورش  افزود: از سوی دیگر خانواده‌ها کمتر می‌پرسند اخلاق و مسئولیت پذیری فرزندشان چگونه است؟، اما بیشتر از نمره ریاضی و فیزیکش را سوال می‌کنند. مطالبه خانواده‌ها از مدارس کارکرد آموزشی است. اجرای سند تحول نیازمند عزم ملی است و من اشکال عدم اجرای آن را کوچک‌انگاری آموزش و پرورش می‌دانم. هنوز باور نکردیم بسیاری مشکلات جامعه از درون آموزش و پرورش و مدرسه قابل حل است.

 حجت الاسلام علیرضا صادق‌زاده، مدرس دانشگاه نیز با بیان اینکه فضای تربیت دینی تنها منحصر به مدرسه نیست و نهادهای اجتماعی مختلف از جمله جامعه، خانواده و رسانه در آن نقش دارند گفت: حیات طیبه به معنای آمادگی برای نوعی زندگی است که مطلوب دین است. حیات طیبه ابعاد و شئون مختلفی دارد که با حیات غربی و سکولار متفاوت است و ما معتقدیم کل زندگی باید بر اساس معیارهای دینی باشد.

وی تاکید کرد: مربیان باید آگاهانه و اختیاری زندگی دینی را انتخاب کنند. برای تحقق این امر لازم است نظام تعلیم و تربیت بسترهای لازم را برای زمینه سازی این انتخاب فراهم کند. تعامل و زمینه سازی در تربیت دینی باید صورت گیرد.

صادق زاده با بیان اینکه تمام ابعاد هویت انسان تنها با علم تکوین پیدا نمی‌کند گفت: در جامعه همه خانواده‌ها و بسیاری افراد تصور می‌کنند ما باید روی دانش کار کنیم تا به نگرش برسد و بعد منجر به تغییر رفتار شود، اما واقعیت این نیست. تربیت دینی منحصرا روی دانش و نگرش دینی کار کردن نیست، زیرا در این صورت بچه‌ها دین دان می‌شوند اما دیندار نمی‌شوند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: گرفتار فروکاهش تربیت دینی به آموزش معارف و دانش دینی شدیم. تحول اقتضا می‌کند آموزش و پرورش از مدخلی برای ورود به دانشگاه، به محلی تبدیل شود که دانش آموزان را برای ورود به زندگی آماده کند. نگاه خانواده‌ها به مدرسه ابزاری بوده و آن را راه ورود به دانشگاه می‌دانند که غلط است و باید برای تغییر آن فرهنگ سازی کرد.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید تربیت کامل در ساحت‌های شش‌گانه را از مدرسه مطالبه کنند. در نظام تعلیم و تربیت و در فضای مبانی نظری، تفکیک برنامه های آموزشی و پرورشی را داریم و فعالیت‌های پرورشی را در حد فوق برنامه نگه داشته‌ایم. وضع مطلوب ترسیم شده در سند تحول با وضع مطلوب حتی در کتب درسی فاصله بسیاری دارد. ما میخواهیم منحصرا تربیت کودک را آموزش و پرورش انجام دهد در حالی که نهادهای دیگر چون خانواده و رسانه باید بپذیرند در بخشی از تعلیم و تربیت دینی دخیل هستند.

به گزارش ایسنا، کاظمی، مدیر آموزگار مدرسه روستای آهکلان ماسال گیلان در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به تصویری از یک تیرچراغ برق کج شده در حیاط مدرسه‌اش که در فضای مجازی منتشر شده بود گفت: در مدرسه مان نیروی خدماتی نداریم و به نوعی امور خدماتی مدرسه را هم انجام می‌دهم. مدرسه ما کوچک است و دانش آموز کم دارد و مشاور و مربی بهداشت و ورزش و خدمتگزار به آن تعلق نمی‌گیرد و همه کاره آن مدرسه بنده و دو معلم دیگر هستیم.

وی افزود: این تیر چراغ برق حدود 20 سال است در مدرسه است و خطر دارد و به علت فشاری که وجود دارد چندبار کنتور برق مدرسه از دیوار جدا شده است. چندبار با اداره برق تماس گرفتم و برای درست کردن آن آمده‌اند. بنده اخیرا به دفتر مدیر اداره برق شهرستان ماسال رفتم تا صحبت کنیم تیر چراغ برق به بیرون حیاط مدرسه منتقل شود که بنده را از اتاق بیرون کرد و گفت نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد و بی‌حرمتی کرد، بنابراین هنوز مشکل حل نشده و خطر جان بچه‌ها را تهدید می‌کند.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به این ماجرا گفت: برخورد ناپسند مدیر این بخش را باید پیگیری کنیم. البته موضوع مهم مسؤولیت پذیری مدیر مدرسه است و اکثر مدیران و معلمان ما از این ویژگی برخوردارند.