11:24 | شنبه 1 دي 1403
Research Analysis Debriefing Day
قرار نیست فرودگاه جدیدی ساخته شود

1397/06/20 23:25

شرکت فرودگاه‌ها به گمانه‌زنی‌ها پایان داد

قرار نیست فرودگاه جدیدی ساخته شود

پایگاه خبری راد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که صنعت هوایی ایران را در طول سال‌های گذشته همواره به خود مشغول کرده بحث چگونگی مدیریت فرودگاه‌های جدید و بالا بردن تقاضا برای انجام سفر در آنجاست. مساله‌ای که این نگرانی را برای فرودگاه‌های جدید در دست ساخت نیز به وجود آورد که در صورت افتتاح چگونه می‌توان از ظرفیت آنها نهایت استفاده را برد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  آمارهای سال‌های گذشته شرکت فرودگاه‌ها حاکی از آن است که چگونگی مدیریت پروازها در میان فرودگاه‌های مختلف ایران به درستی توزیع نشده و در شرایطی که سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد در کنار هم حدود نیمی از پروازهای کشور را انجام می‌دهند دیگر فرودگاه‌ها که تعدادشان به حدود ۵۰ مجموعه پروازی فعال می‌رسد تنها نیمی از پروازهای باقی‌مانده را انجام می‌دهند.

در طول سال‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده با وارد کردن هواپیماهای ATR که از نظر ظرفیت مسافرگیری و هزینه پرواز هزینه کمتری دارد، شرایط را برای بهبود عملکرد پروازی فرودگاه‌های کوچک در مناطق مختلف فراهم کند، اما با این وجود فعالیت تعدادی از فرودگاه‌ها همچنان به صرفه نیست و این موضوع سرنوشت فرودگاه‌های جدیدی را که در دستور کار قرار دارند در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

اظهارات جدید قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها اما حاکی از آن است که این شرکت ایجاد فرودگاه‌های نسل سوم را با عنوان اولویت خود در دستور کار قرار داده است.

حسین اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق قوانین موجود برای ساخت یک فرودگاه جدید در منطقه باید کمیته دائمی فضای کشور که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری فعال می‌شود در رابطه با آن دستورات لازم را تصویب کند و پس از آن طرح ساخت و بهره‌برداری از سوی استانداری، شهرداری یا بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی، براساس برنامه ششم توسعه بخش دولتی اجازه ساخت فرودگاه جدید ندارد، بنابراین پیگیری فرودگاه‌های نسل جدید به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های موجود از سوی شرکت فرودگاه‌ها دنبال می‌شود.

براساس گفته‌های قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها، بسیاری از فرودگاه‌های نسل اول که تعداد قابل توجهی از پروازها را انجام می‌دهند مربوط به نسل اول هستند و فرودگاه‌های نسل دوم نیز در دهه ۷۰ با هدف از بین بردن محرومیت در مناطق مختلف کشور ساخته شده‌اند که متاسفانه تعدادی از این فرودگاه‌ها عملا پرواز خاصی را در سال‌های گذشته به ثبت نرساندند و با توجه به هزینه بالای نگهداری از فرودگاه‌ها مشکلاتی را دراین زمینه ایجاد کرده است.

اسفندیاری اظهار کرد: از این‌رو با توجه به قوانین موجود، شرکت فرودگاه‌ها طرحی برای واگذاری فرودگاه‌های فعلی ندارد، اما در عین حال از نظر قانونی امکان ساخت فرودگاه جدید را نیز نخواهد داشت. از این‌رو در صورتی که قوانین بالادستی کشور اجازه تاسیس فرودگاه جدیدی را بدهد بخش خصوصی و دیگر نهادها می‌توانند برای ساخت فرودگاه‌های نسل سوم اقدام کنند.

برچسب ها:

فرودگاه ،فرودگاه جدید