به گزارش پایگاه خبری راد، احمد مشیریان، اظهار کرد: سامانه روابط کار از دو هفته قبل برای استان تهران آغاز به کار کرده است و کارگران و کارفرمایان برای ثبت نام و ثبت قراردادهای کار میتوانند، مراجعه کنند، منتها سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ۳۲۰ دفتر پیشخوان را به ما معرفی کرده بود که ما درخواست کردیم تمام دفاتر پیشخوان استان تهران برای اجرای این طرح فعال شوند و اکنون در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای اتصال این دفاتر هستیم.
به گفته وی در حال حاضر بیش از ۸۰۰ دفتر پیشخوان دولت در سطح استان تهران وجود دارد و وزارت کار مصمم است علاوه بر ۳۲۰ دفتر پیشخوان، تمام دفاتر پیشخوان در تهران به این سامانه متصل شوند.
معاون وزیر کار درباره موانع و محدودیتهای پیش روی طرح نیز گفت: مسایل و مشکلاتی که در روند فعالیت سامانه وجود دارد با همکاری تشکل دفاتر پیشخوان درحال پیگیری و برطرف کردن آن هستیم و امیدواریم مذاکرات و جلسات در این باره به نتیجه برسد.
مشیریان گفت: سامانه جامع روابط کار به صورت آزمایشی فقط برای تهران فعال است و پس از تکمیل شدن، بلافاصله برای راهاندازی سامانه در چهار استان دیگر از جمله البرز و قزوین اقدام خواهیم کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره استقبال کارگران و کارفرمایان در مدت زمان اجرای سامانه گفت: ثبت نام دو هفته است که شروع شده و پیشخوانها اولین استقبال را داشتند. کارگران و کارفرمایان هم مراجعاتی کردهاند.
او اخباری مبنی بر از دسترس خارج شدن سامانه را تایید نکرد و گفت: چنین چیزی صحت ندارد و روند ثبت نام متوقف نشده و ممکن است برخی دفاتر هنوز آموزشهای لازم را ندیده یا زیرساختهای الکترونیکی در آنها هنوز مهیا نشده باشد ولی انتظار داریم تعداد دفاتر پیشخوان افزایش یابد و به همین منظور دستورالعملی را تهیه کردیم که هم در ادارات کل کار و هم در دفاتر پیشخوان نصب شود تا افراد برای اطلاع از روند ثبت نام به آن مراجعه کنند.
مشیریان همچنین درباره مقاومتهایی که نسبت به فعالیت سامانه روابط کار صورت میگیرد و نامهنگاریهای اخیر، تاکید کرد: ما وظایف خود و معاونت روابط کار را الکترونیکی کردهایم و طبعا برای انجام وظایف خود از کسی اجازه نمیگیریم. برابر قانون باید یک نسخه از قراردادها به ادارات کار ارائه شود و همین حالا بسیاری از کارفرمایان تصویری از قرارداد کارگران خود را به ادارات کار دادهاند. تنها کاری که ما کردهایم این است که تصویر قراردادهای کار به جای مراجعه حضوری به شکل الکترونیکی ارسال شود.
وی گفت: ممکن است برخی کارفرمایان نسبت به کارکردهای سامانه بیاطلاع باشند و شفافسازی لازم صورت نگرفته باشد ولی معاونت روابط کار وظایف خود را به جهت سهولت پیگیری الکترونیکی کرده و چیزی را تحمیل یا اجبار نکرده است.
سامانه جامع روابط کار که از مردادماه سال گذشته رونمایی شده از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواستها، بررسی مشاغل سخت و زیانآور، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقهبندی مشاغل تشکیل شده است. رونمایی از این سامانه، امکان ثبت هرگونه شکایت و طرح دادخواست توسط کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف امکانپذیر بوده و تمام کارفرمایان موظف به ثبت قراردادهای کار با کارگران خود از طریق این سامانه خواهند بود.