22:53 | يكشنبه 15 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
 بر توزیع آرد و تولید نان با کیفیت نظارت شود

1397/06/15 06:23

خاتمی:

بر توزیع آرد و تولید نان با کیفیت نظارت شود

پایگاه خبری راد: نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود با بیان اینکه نان با کیفیت نیازمند آرد با کیفیت است، گفت: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت به صورت هماهنگ بر توزیع آرد و تولید نان باکیفیت نظارت کنند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  مرتضی خاتمی نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس گفت: برای تولید نان در کشور سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود که ۲۰ درصد از آن دور ریخته می‌شود و از چرخه مصرف خارج می‌شود تقریبا همین مبلغ به جهت مصرف نان‌های غیراستاندارد بابت درمان به جامعه و دولت تحمیل می‌شود.

وی افزود: تفاوت نرخ آن موجب سوءاستفاده قابل توجهی می‌شود. برای تهیه نان مرغوب و با کیفیت آرد مرغوب لازم است، اما متاسفانه به این مقوله کمتر پرداخته می‌شود. جا دارد که مرکز تحقیقات کشاورزی و دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات سازنده‌ای را انجام دهند. نظارت دقیقی بر کارخانه‌های آرد اعمال شود.

خاتمی عنوان کرد: سبوس‌گیری بالای ۸۰ درصد فیبر، املاح و ویتامین‌های گندم را از بین می‌برد. این میزان پروتئین گلوتن و رطوب‌گیری غیراستاندارد خطرناک است و نانوایی‌ها را ناگزیر به استفاده از مواد افزودنی خواهد کرد. هم آرد با کیفیت ضعیف تحویل نانوایی‌ها می‌دهیم و هم نرخ نان را در چند سال گذشته ثابت نگه داشته‌ایم؛ آنگاه انتظار داریم نان مرغوبی داشته باشیم. وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و بهداشت به صورت هماهنگ در جهت تولید و توزیع آرد باکیفیت توجه کنند و به هزینه‌های تولید نان اهتمام ورزند تا ضمن سلامتی جامعه از هدر رفتن منابع کشور جلوگیری شود.