19:46 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت صنعت دریایی برطرف می‌شود

1397/06/15 07:54

مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت صنعت دریایی برطرف می‌شود

پایگاه خبری راد: مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان تاکید کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی و اشتغال کشور با استفاده از ظرفیت‌های صنعت دریایی برطرف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری راد،  مهندس حسین چراغی در مراسم بزرگداشت روز دریانوردی در سالن اجتماعات اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان در بندرانزلی اظهار کرد: دریانوردان موتور محرکه اقتصاد دریا پایه کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی به منظور شرکت در مراسم روز جهانی دریانوردی در ایران حضور دارد افزود: این امر بیانگر این است که صنعت دریانوردی ایران در سطح بین‌المللی حضور شایسته و مفید داشته است.

چراغی با بیان اینکه این امر می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای صنعت دریانوردی کشور به دنبال داشته باشد گفت: حضور آقای کیتا لیم موجب آشنایی بیشتر دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دریایی ایران  می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این امر موجب می‌شود تا ارتباط و تعامل موثری در حوزه بین‌المللی برای توسعه صنعت دریانوردی حاصل شود گفت: صنعت دریانوردی ایران همواره توانسته در حوزه‌های کارشناسی و تدوین کنوانسیون ها مددکار جامع بین‌المللی دریایی باشد.

چراغی بیان کرد: در طول ۷۰ سال گذشته از زمان تصویب کنوانسیون ایمو در سازمان جهانی دریانوردی با حضور نمایندگان کشورهای عضو تلاش‌های گسترده‌ای انجام شده است تا علاوه بر توسعه تجارت و بازرگانی از طریق دریا، شرایط ایمن و امنیت کامل برای حضور در حوزه‌های مختلف تجاری و نظامی حاصل شود.

وی با بیان اینکه سالانه حجم بسیار زیادی از کالاهای نفتی و غیر نفتی در سطح اقیانوس‌ها جابه‌جا شده که می‌تواند آلودگی بسیار زیادی را برای محیط زیست دریایی ایجاد کند افزود: با تدوین کنوانسیون‌های بین‌المللی تدابیر زیادی در حوزه‌های مختلف اندیشیده شده است تا ضمن انجام تبادلات عظیم بازرگانی محیط زیست دریایی نیز پایدار و سالم بماند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تاکید بر اینکه توسعه دانش دریایی و ناوگان دریایی در طول این ۷۰ سال بسیار سریع بوده است خاطرنشان کرد: امروز در دنیا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دریانورد وجود دارد که ماموریت جابه‌جایی کالا را بر عهده دارند.

چراغی با اشاره به اینکه در کشور ما بالغ بر ۱۴۰ هزار دریانورد بر روی دریا فعالیت میکنند تاکید کرد: با توجه به میزان دسترسی کشور به دریا و آب‌های آزاد باید از طریق آموزش و ارتقای آموزش‌های حوزه دریایی جوانان را به سمت صنعت دریایی علاقمند کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تاکید بر اینکه باید با فرهنگ‌سازی و ایجاد انگیزه رویکرد جوانان را به سمت فعالیت‌ها و مشاغل دریانوردی سوق‌ داد گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری باید صنایع دریایی و فعالیت‌های دریایی را در سواحل کشور توسعه دهیم.

چراغی با اشاره به اینکه درصد تراکم جمعیتی کشور در سواحل و مناطق نزدیک به دریا با استاندارهای جهانی فاصله بسیار زیادی دارد افزود: خالی بودن سواحل از لحاظ استراتژیک قابل تامل است و استفاده از ظرفیت‌های دریایی در کشور نیازمند توجه ویژه است.

وی با تاکید بر توسعه چشمگیر سواحل مکران با اشاره به اینکه نقاط ساحلی کشور می‌تواند در تعاملات بین‌المللی، تجاری و نظامی کشور اثرگذار باشد خاطرنشان کرد: باید در سواحل شمالی و جنوبی کشور به تغییر الگوی جابه‌جایی کالا و توسعه صنعت دریانوردی توجه شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه صنعت دریانوردی کشور باید خود را در حوزه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی با استانداردهای جهانی همگام کند گفت: با تغییر و توسعه در صنعت دریانوردی باید به نیازهای این صنعت در حوزه بین‌المللی پاسخ داد.

چراغی با بیان اینکه امروز جوامع غربی با استفاده از تحریم‌های اقتصادی در تلاشند تا ایران اسلامی را به انزوا ببرند تصریح کرد: در شرایط کنونی دریا و صنعت دریایی می‌تواند با اتکا به توان داخلی نقطه قوت توسعه اقتصادی کشور باشد .

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی و اشتغال کشور با استفاده از ظرفیت‌های صنعت دریایی برطرف می‌شود گفت: برای رسیدن به این هدف نیازمند همگرایی، همکاری و تعامل همه‌جانبه در کشور هستیم تا با استفاده از این ظرفیت های خدادادی به توسعه پایدار دست یابیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه دریا می‌تواند برای ایران اسلامی نشانی از اقتدار و توانایی باشد تاکید کرد: دریانوردان در اقتصاد کشور به عنوان بازیگران اصلی شریان‌های تجاری کشور شناخته می‌شوند لذا دریانوردان در فعالیت‌ها و ارائه خدمات دریایی از شرایط خاص و حساسی برخوردار هستند.