20:03 | دوشنبه 23 تير 1404
Research Analysis Debriefing Day
ورود بازرسان مستقل برای کنترل انبارهای خودروسازان/ چه کسی ادعای نقص قطعه را تایید کرده است؛ خودروساز!

1397/06/13 10:43

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی؛

ورود بازرسان مستقل برای کنترل انبارهای خودروسازان/ چه کسی ادعای نقص قطعه را تایید کرده است؛ خودروساز!

پایگاه خبری راد: وقتی تولید و بازار در انحصار دو خودروساز باشد، مدیریت و نوسانات آن بازار نیز توسط ایشان رخ می دهد و این همان اشکالی است که شرایط فعلی بازار خودرو را رقم زده است.

امرالله امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری راد ضمن بیان این مطلب گفت: 20 سال است که مدیریت بازار و قیمت خودرو توسط خودروساز ایرانی را بازگو می کنم و صد درصد معتقدم که نوسانات اخیر نیز توسط خودروسازان مدیریت شده و می شود.

وی ادامه داد: حدود 10 سال پیش وقتی به نمایندگی های خودروسازها برای ثبت نام مراجعه می کردید، می گفتند خودرو نداریم اما منشی همان نمایندگی به شما تلفن فردی را می داد که از همان خودروی مورد نظر شما 100 دستگاه در انبارهای خود داشت. یعنی از همان سال ها تمام اتفاقات بازار خودرو توسط فعالان همین صنعت مدیریت می شده است و بقیه ادعاها تنها بهانه است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این مطلب که در نظریهانحصار، انحصارگر تعیین کننده همه چیز بازار است گفت: در صنعت خودروی ایران این نظریه به طور کامل اجرایی شده و خودروسازان با انحصاری که در تولید و فروش دارند همه چیز را خودشان تعیین می کنند.

وی افزود: خودروساز شیر فلکه ورودی خودرو به بازار را بسته است و قطره چکانی خودرو تزریق می کند تا بازار را تحت تاثیر قرار داده و بهره خود را ببرد.

وزیر صنعت یک تاجر است نه صنعتگر

این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از مدیریت وزارت صنعت در سال های گذشته گفت: متاسفانه هیچکدام از وزرای صنعت ما اینکاره نبودند یعنی از تولید و صنعت چیزی نمی دانستند و شریعتمداری نیز تنها یک تاجر است بنابراین وضعیت صنعت ما نباید بهتر از این باشد.

وی افزود: می گویند 50 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ ها دپو شده و این اتفاق به دلیل نداشتن یک یا دو قطعه رخ داده است. من از ایشان می پرسم که چه کسی این حرف شما و این نقص قطعه را دیده و تایید می کند؟خودتان! اینکه خودروساز یک بحث را مطرح و بعد جواب  آن را نیز خودش می دهد و دسته آخر هم خودشان درستی آن را تایید می کنند صحیح و قابل قبول نیست.

امینی با اشاره به این مطلب که باید بازرسانی مستقل و غیر وابسته این ادعا را بررسی و به مردم گزارش دهند گفت: دوستان در بحث های کیفی نیز با پرداخت پول، گزارش های کیفی را به نفع خود می کنند و همین اتفاق را برای تایید بهانه نبود قطعه و خودروهای دپو شده نیز ممکن است انجام دهند.

وی در مورد راه حل خروج صنعت و بازار خودرو از شرایط فعلی گفت: هر چه بگوییم فایده ای ندارد اما به نظر بنده ابتدا باید مدیریت صنعت خودرو از راس تا ذیل آن اصلاح شود و این بهینه سازی را باید ابتدا از وزیر صنعت کلید زد. تا زمانی که مدیریت بی دانش بر خودرو و صنعت ما دست انداخته است، تغییری در شرایط رخ نداده و هر سال این اتفاقات تکرار می شود.