02:14 | سه شنبه 19 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
کبابش نیست اما سماقش هست

1397/06/12 16:43

کبابش نیست اما سماقش هست

پایگاه خبری راد: مدیر جهاد کشاورزی سردشت از تولید سالانه 800 تن سماق در این شهرستان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری راد، علی علی پور اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات سماق شهرستان 800 هکتار است که 750 هکتار آن باغات بارور و 50 هکتار باغات نهال است. سالیانه به طور میانگین 800 تن با عملکرد یک تن در هکتار از باغات سماق شهرستان برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کلیه باغات سماق شهرستان به صورت دیمی بوده و در زمین های شیب دار پرورش می‌یابد، افزود:  باتوجه به شرایط توپوگرافی و میزان بارندگی مناسب در شهرستان سردشت برداشت این محصول ارگانیک نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 20 درصد رشد برخوردار است.

علی پور با اشاره به مستعدبودن منطقه برای تولید محصول سماق، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اساسی جهادکشاورزی توسعه باغات سماق است که سالیانه حدود 25 هکتار به صورت توسعه ای اجرا می گردد و با توجه به ماندگاری محصول سماق، ارز آوری و درآمد اقتصادی آن ظرفیت توسعه باغات در اراضی شیبدار شهرستان وجود دارد و می‌تواند یکی از منابع درآمدی مناسب برای کشاورزان منطقه باشد.

وی همچنین به نحوه تولید محصول سماق اشاره و اظهار کرد: تکثیر سماق به صورت پاجوش است و کشاورزان از طریق پاجوش‌هایی که از باغات تهیه می‌کنند نسبت به احداث باغ جدید اقدام می‌کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سردشت با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته بندی و فرآوری سماق در این  شهرستان وجود دارد ادامه داد: محصول سماق علاوه بر مصرف داخلی شهرستان به سایر شهرستان های همجوار و همچنین سایر استان‌ها از جمله همدان و اصفهان صادر می‌شود.

علی پور افزود: برداشت سماق همه ساله از نیمه دوم مرداد ماه شروع و تا نیمه اول شهریورماه ادامه می‌یابد و در طول برداشت سماق باتوجه به 800 هکتار سطح زیرکشت این محصول برای بیش از 3000 نفر به صورت فصلی زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

وی با اشاره به علت قطب بودن این شهرستان در تولید سماق گفت:  محصول سماق این شهرستان به دلیل اینکه به صورت پاجوش می باشد و از هیچ نوع سموم و کود شیمیایی استفاده نمی‌گردد محصولی کاملا سالم ، ارگانیک و دارای رنگی زیبا با طعمی مطبوع و از سماق های بسیار مرغوب کشور به شمار می‌آید. در هیچ جای استان چنین محصول با کیفیت با چنین سطح زیر کشتی تولید نمی‌شود و  همچنین  مازاد مصرف داخلی به خارج از کشور از جمله کشور عراق صادر می‌شود.