05:49 | شنبه 9 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
موانعی که مشاور وزیر برای کشت دانه‌های روغنی در کشور یاد می‌کند

1397/06/11 21:42

موانعی که مشاور وزیر برای کشت دانه‌های روغنی در کشور یاد می‌کند

پایگاه خبری راد: مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور در رابطه با مشکلات پیش رو دانه‌های روغنی در کشور اظهار کرد: مشکلات کشت دانه‌های روغنی فراتر از مشکلات اقتصادی است و موانع برای افزایش کشت آن در کشور بسیار است.

به‌گزارش پایگاه خبری راد،  علیرضا مهاجر یکشنبه 11 شهریور در نشست هم‌اندیشی معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت 9 استان، با تأکید بر اولویت این سازمان برای کشت مناسب کلزا در کشور، عنوان کرد: همواره تامین کود مناسب جزء اولویت‌های ما بوده چراکه کود، یک محصول وارداتی به کشور است و به همین دلیل با موانع اقتصادی روبرو است.

وی با تأکید براینکه تا عید قربان تمامی مطالبات کشاورزان پرداخت شده است، مطرح کرد: در سال‌جاری قیمت هر کیلوگرم کلزا 3350 تومان است که باعث یک جهش بزرگ در کشت کلزا می‌شود و این نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق به کشاورزان است.

مهاجر با اشاره به مشکلات موجود در ابتدای ابلاغیه کشت کلزا در سال 94، تصریح کرد: نبود تسهیلات، ارائه بذور نامناسب، نبود قیمت مناسب موجود برای خرید کلزا از کشاورز و نبود بیمه از جمله مشکلات در ابتدای کشت کلزا در کشور بوده که خوشبختانه اکنون شاهد این مشکلات نیستیم.

وی با اشاره به عمل نکردن به دستورات مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر ایران، ترکیه و عربستان، سه کشور قدرتمند در خاورمیانه هستند اما با این وجود سیاست غرب هر یک از این کشورها را به گونه‌ایی درگیر مشکلاتی کرده و ایران نیز در این میان با مشکلات اقتصادی روبرو است؛ اگر مسئولین به بیانات رهبری دررابطه به اقتصاد مقاومتی در عمل راهبری می‌کردند، امروز شاهد این گونه مشکلات اقتصادی در کشور نبودیم.

مهاجر در رابطه با پتانسیل بالای غرب کشور در کشت کلزا و توزیع بذور این محصول در سال‌جاری به کشاورزان مناطق سردسیر، افزود: باتوجه به شروع سرمای زودهنگام در مناطق سردسیر، یک سوم از این بذور به این مناطق ارسال شده است و تا یک هفته آینده یک سوم دیگر نیز ارسال می‌شود.

وی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور و انتشار این گونه اخبار در جامعه، بیان کرد: بعضی از مسائل کشوری را به دلیل ایجاد اضطراب بین مردم نمی‌توان انتشار داد.

منصور رضوان جلال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به رویداد همدان 2018، افزود: جشنواره‌هایی دربخش کشاورزی به مناسبت همدان 2018 برگزار شده است. 4.4 درصد از کشاورزی کشور در همدان انجام می‌شود همچنین 29 درصد اقتصاد و 26 درصد اشتغال در استان اختصاص به بخش  کشاورزی دارد.

وی در رابطه با مشکلات مهم کشاورزان و کاهش بهره‌برداری  محصولات کشاورزی در این استان، اظهار کرد: بابسته شدن بیش از 2500حلقه چاه غیر مجاز دراستان، شاهد پیدایش مشکلاتی برای کشاورزان بوده‌ایم اما با وجود این مشکلات همواره تکیه بر بهره‌برداری است.

رئیس جهاد کشاورزی با تأکید بر محدودیت‌های شدید در بحث آب، عنوان کرد: استان همدان توانسته 147 هکتار سامانه آبیاری نوین احداث کند که باعث شده تا بعد از استان‌های خراسان رضوی و فارس در جایگاه سوم آبیاری نوین قرار بگیرد.

رضوان جلال با اشاره کشت کلزا به عنوان بهترین محصول برای شرایط بحرانی آب، خاطرنشان کرد: کشت کلزا برای تقویت زمین و نداشتن نیاز شدید به آب، بهترین کشت در شرایط کنونی آبی کشور است.

وی با بیان اینکه مهلت کشت کلزا در مناطق سردسیر محدود است، تصریح کرد: سال 95 به دلیل تأخیر در ارسال بذور کلزا، شاهد کاهش کشت این محصول بوده‌ایم.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان‌همدان نیز با اشاره به مهم‌ترین مشکل کلزاکاران، عنوان کرد: درمناطق سردسیر، پرداخت نشدن مطالبات کلزاکاران از جمله مشکلات مهم بوده است.

امیر لاهوتیان با بیان برنامه‌های آینده برای کشت کلزا در استان، تصریح کرد: برنامه کشت در سطح 8000 هکتار را در سال آینده داریم که این سازمان قصد دارد کشت این محصول را به 10 هزار هکتار افزایش دهد.

وی دررابطه با میزان بذور کلزای تحویل گرفته شده ، بیان کرد: تاکنون 23 تن بذر فرانسوی و آلمانی تحویل کشاورزان داده شده است.

کارشناس دانه‌های روغنی با بیان میزان برداشت کلزا در ماه‌های گذشته، عنوان کرد: باتوجه به خسارت های واردشده به ‌وسیله سرمای بهاره در تاریخ  27و 28 فروردین ماه،گرمای زودرس فروردین‌ ماه و بارش شدید تگرگ در اردیبهشت‌ماه و اوایل خرداد، کلزاکاران در مجموع در سطح 2600 هکتار کلزا برداشت کردند.

برچسب ها:

کلزا ،منطقه همدان