به گزارش پایگاه خبری راد، سید حسن رسولی در مراسم رونمایی از سند برنامه عملیاتی توسعه منابع انسانی منطقه 15 شهرداری تهران بابیان اینکه در آستانه ورود به یکسالگی دوره جدید مدیریت شهری، شاهد آغاز و پیشرفت حرکت علمی و عملیاتی دریکی از بخشهای مهم سازمانی و مدیریتی هستیم، اظهار کرد: باید میان نقش پارلمان شهری و حوزه مدیریت شهری تفکیک قائل شد و معتقدم این دو حوزه میبایست برای افزایش کارآمدی و اثربخشی از حد اعلای انسجام راهبردی برخوردار باشند.
وی گفت: مردم پایتخت در انتخابات مجلس دهم و شورای پنجم اصلاحطلبان را شرمنده کردند، ما پیشبینی این رفتار از مردم را نداشتیم. نتیجه آرا انتخابات و اختلاف معنادار میان آخرین نفر از لیست امید با اولین نفر از لیست جریان مقابل و ضریب مشارکت بیش از 3برابری حضور مردم در انتخابات تهران، بار سنگینی بر دوش جریان اصلاحات، اعضای شورای شهر و حتی شهردار گذاشته است.
عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: شهرداری تهران به دلیل جایگاه و موقعیت اثرگذارش به طرز بیمحابایی در گذشته در خدمت پروژههای انتخاباتی قرارگرفته است؛ بهطوریکه یکی از شهرداران اسبق از این جایگاه به ریاست جمهوری دستیافت و شهردار اسبق دیگر نیز دو بار تلاش کرد تا از این جایگاه به پاستور برود که بی نتیجه بود.
به گفته رسولی، آثار برجایمانده استفاده از ظرفیتهای شهرداری تهران برای انتخابات مخرب بوده است. برای نمونه مدیریت گذشته شهرداری تهران، حوزه منابع انسانی را با نگاه پروژه انتخاباتی دنبال کرد و از این رو امروز این حوزه با مشکلات عمده ای مواجه شده است. با توجه به جایگاه مهم شهرداری تهران، اعضای شورای شهر تهران در اولین گام گزاره "راه رسیدن به پاستور از بهشت میگذرد" را مورد توجه قرار داد و به آن پایان دادند، همچنین اعلام شد که استفاده انتخاباتی از اموال عمومی شهرداری تهران در دورهای که اصلاحطلبان هستند، ممنوع است.
بر اساس گزارش دفتر رسولی، وی اظهار کرد: اعضای شورای شهر این قول را به مردم دادند که شهردار و شهردارانی که انتخاب میکنند، برای اداره شهر تمام ظرفیت خود را به کار خواهند بست، همچنین شهرداری را ملزم کردیم از حوزههایی که بر مبنای راهبرد انتخاباتی مداخله گرایانه با عناوین و ظواهر مقدس دینی، مذهبی و فرهنگی ورود کرده است، خارج شود؛ زیرا حق نداریم منابع محدود شهرداری را صرف توسعه هیات مذهبی، مساجد و تکایا و نهادهای دینی و مذهبی با رویکرد انتخاباتی کنیم، البته این بدین معنا نیست که ما نسبت به مسائل دینی و مذهبی بیتوجه هستیم، بلکه معتقدیم باید این اماکن توسط متدین محلات و با مشارکت مردم توسعه یابند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در دومین گام و راهبرد مهم دیگر تلاش کردیم انضباط مالی و شفافیتها را در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی کنیم. برای نمونه تمامی معاملات بالای یک میلیارد تومان بر روی سامانه قرار گرفت تا با شفافیت گلوگاههای فساد شناسایی شوند، همچنین در یک تصمیم جدی انتخاب حسابرس شهرداری از طریق فراخوان و در حضور تمامی شرکتکنندگان برگزار شد تا شائبه ای ایجاد نشود.
وی با اشاره به اینکه در سال 95 و شش ماه اول سال 96، 52درصد از معاملات شهرداری تهران به روش ترک تشریفات و بدون مناقصه واگذارشده است، گفت: طبق قولی که به مردم دادیم، هیچ کدام از اعضای شورای شهر برای تصدی پست یا مسئولیت دولتی از شورای شهر خارج نخواهند شد. مردم از ما توقعاتی دارند که اعضای شورا پاک دستانه و بیمنت برای مردم کار کند، اعضای شورا نیز خدمه مردم هستند و با وکالت از آنها، شهرداری تهران را راهبری می کنند. مجدداً تأکید میکنم که باید از خویش گزینی در مدیریت شهری دوریکنیم.
به گفته رسولی، در تبصره های 4 و 15 بودجه امسال به موضوع نیروی انسانی توجه شده است، در تبصره 4، مقرر شد هر ساله به جای 4درصد 6 درصد از شاغلین شهرداری کاهش یابد و 50 درصد از نیروهای خارج شده به صورت تخصصی مجددا وارد شهرداری شوند، این اقدام برای چابک سازی و کارآمدی شهرداری است. البته باید این رویه در برنامه پنج ساله سوم نیز در نظر گرفته شود. همچنین شهرداری تهران و واحدهای تابعه باید سالانه 10 درصد از سطوح سازمانی و عناوین شغلی خود را با هرس عالمانه سازمانی کاهش دهد، این کاهش باید از سطوح بالایی باشد.