02:44 | سه شنبه 8 آبان 1403
Research Analysis Debriefing Day
زندگی کشاورزان ابرکوه می‌خشکد؟

1397/05/22 21:25

زندگی کشاورزان ابرکوه می‌خشکد؟

پایگاه خبری راد: مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: هم اکنون ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی و ۱۳ رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان است و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات‌ها خشک شدند.

به گزارش پایگاه خبری راد، مهدی غیب‌الهی با بیان اینکه سطح زیرکشت محصول خربزه در سال زراعی 97 - 96 در این شهرستان با 40 درصد کاهش به 70 هکتار رسیده است، توضیح داد: در دو دهه گذشته خشکسالی و تغییر الگوی کشت در شهرستان ابرکوه تداوم داشته و سال‌های اخیر بیش از ۲۵۰ هکتار اراضی به کشت این محصول اختصاص یافته است.

وی، ارقام خربزه شهرستان را از نوع محلی و تخم مشهدی ذکر کرد و افزود: برداشت این محصول از اواسط تیر آغاز شد و تا اواخر مرداد ۹۷ ادامه دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، متوسط تولید در هر هکتار ۲۲ تن و در بعضی مزارع تا ۳۰تن و مجموع تولید یک هزار و ۵۰۰ تن است.

وی با تصریح بر اینکه در دو دهه اخیر به دلیل تداوم خشکسالی هر سال از ذخایر آبی منطقه کاسته شد که تداوم این پدیده حیات اقتصادی کشاورزان و روستاییان را به خطر انداخته است، ادامه داد: سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی منطقه برداشت می‌شود که افزون بر ۸۵ درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

غیب‌الهی با اشاره به این‌که ابرکوه یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد به شمار می‌رود و در برخی تولیدات مقام نخست و دوم را دارد، تصریح کرد: می‌توان با تکمیل زنجیره تولید، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی علاوه بر برندسازی و معرفی کالا در ایجاد اشتغال و افزایش راندمان تولید، نسبت به افزایش درآمد کشاورزان نیز اقدام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان این‌که 35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است،‌گفت: 7500 خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:‌ سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه ۱۵ هزار هکتار است که سالانه ۱۹۰هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می‌کنند.