رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ یک سال نسبتا استثنایی در تاریخ معاصر ایران یا حداقل در دولتهای یازدهم و دوازدهم است، توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ کشور در شرایط نامطمئن تحریم قرار دارد. اگر ماده یک قانون محاسبات عمومی را مورد بازنگری قرار دهیم متوجه میشویم که ماموریت بودجه پیشبینی منابع و مصارف در راستای سیاستهایی است که ما را به اهدافمان میرساند.
وی با انتقاد از پیشنهادات ارائه شده برای لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ گفت: در هیچ جایی از پیشنهاداتی که برای بودجه سال ۱۳۹۸ مطرح شد، به غیر از یک مورد اشارهای به تحریم نشده بود.
نوبخت با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: در چهار ماهه نخست سال ۱۰۵ هزار میلیارد تومان منابع وارد خزانه شد که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به واگذاری داراییهای سرمایهای بود. امسال طرحهای عمرانی به ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تحریمها علیه ایران گفت: با توجه به این شرایط باید برای بدبینانهترین وضعیت یک بودجه در سایه در چند بخش داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق نیفتد اما ما باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم و به بهترین شرایط امید داشته باشیم. آیا بودجه سال ۱۳۹۷ را با صددرصد عملیاتی بودن بودجه مبتنی بر عملکرد تهیه کردیم؟ آنچه که باید در نظر میگرفتیم این بود که قیمت تمام شده واحد را محاسبه میکردیم اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم. باید برای بودجهریزی مبتنی به عملکرد سال، کار ناتمام سال ۱۳۹۷ را در سال ۱۳۹۸ انجام دهیم.
وی با تاکید بر اینکه سال ۱۳۹۸ به هیچ وجه قابل قبول نیست که بودجه غیرعملیاتی را تهیه کنیم، گفت: چقدر خوب بود اگر بودجه سال ۱۳۹۸ را با رویکردی از آمایش سرزمین انجام میدادیم. محمل بودجه سال ۱۳۹۸ برای اجرای سومین سال قانون برنامه است. در قانون برنامه تکالیفی داریم که باید انجام شود.
نوبخت ادامه داد: تا پایان سال دوم باید پنج درصد از کمیت نیروی انسانی کاسته شود. این موضوع چقدر اجرا شده است؟ به عبارت دیگر باید بودجه دستگاهها را با پنج درصد کمتر از نیروی انسانی در نظر بگیریم. به طور کلی باید بدانیم در سال سوم چه تکالیفی از برنامه مغفول مانده یا در دست اجرا است که در بودجه سال ۱۳۹۸ خود را نشان بدهد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی سرفصلی دارد که ۲۴ بند از این سیاستها را باید در بخشهای مختلف ببینیم.
وی با تاکید بر اینکه تبصرهها در بودجه سال ۱۳۹۸ باید به حداقل برسد، گفت: در جلسه آینده ستاد باید لیستی از نوآوریها در بودجه ۱۳۹۸ احصا شود.
نوبخت با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: در این بودجه تبصره ۱۴ از اهمیت خاصی برخوردار بود. این تبصره که مربوط به هدفمند کردن یارانهها است، باعث شد یک ریال از خزانه برداشت نشود و همچنین توانستیم پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش را پرداخت کنیم. تبصره مهم دیگر تبصره ۱۸ بود که طبق آن توانستیم یک میلیون و ۳۴ هزار فرصت شغلی با ۱۲ برنامه اجرا کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد دلیل استعفای خود از سمت سخنگوی دولت توضیح داد: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم از سمت سخنگویی دولت استعفا دهم این بود که مسائل ارز به سازمان برنامه و بودجه ربط داده میشد و زمانی که سخنگو بودم از من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه سوالات ارزی میشد. در حالی که این مسائل ربطی به یکدیگر ندارد و من در حق سازمان ظلم میکردم.
وی با تاکید بر اینکه بودجهریزی سال ۱۳۹۸ حساس، مهم و تاثیرگذار است، گفت: باید بتوانیم با یک برنامهریزی مناسب کشور را پشتیبانی کنیم.
نوبخت تاکید کرد: در حال حاضر شرایط عوض شده و امکان مذاکره نیست. با چه کسی میتوانیم مذاکره کنیم؟
بودجه ۹۸ باید تا ۱۴ آذرماه تقدیم مجلس شود
بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم کردبچه مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد زمان تقدیم بودجه سال ۱۳۹۸ به مجلس گفت: زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس ۱۵ آذرماه است اما از آنجایی که این تاریخ پنجشنبه است باید تا ۱۴ آذر لایحه را تقدیم مجلس کنیم.
وی گفت: یکی از پیشنهادات در مورد بودجه سال ۱۳۹۸ این است که در سالهای قبل ستاد بودجه، ارقام بودجه دستگاهها را نهایی نمیکرد که باعث بروز اشکالاتی میشد. پیشنهاد میکنیم بودجه دستگاهها امسال در ستاد مطرح شود و به تصویب برسد و به طور کلی سقف بودجه همه دستگاههای اجرایی مشخص شود.
براساس این گزارش، در این جلسه پیشنهاد شد اشکالاتی که در جداول کلان وجود دارد مراتب آن از رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اعلام شود و چنانچه در تبصرهها و بودجه دستگاهها مشکلی وجود داشت توسط کارشناسان سازمان یا دستگاههای اجرایی در کمیسیون تخصصی مجلس مطرح شود. سال گذشته ۴۱ صفحه اصلاحیه در مورد بودجه فرستاده شد.
پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که لایحه بودجه دو روز قبل یعنی تا تاریخ ۱۲ آذرماه آماده شود.
همچنین در این جلسه پیشنهاد شد علاوه بر افرادی که تاکنون در ستاد بودجه حضور داشتند صاحبنظرانی از جامعه دانشگاهی، دیوان محاسبات، مجلس و مرکز پژوهشها حضور داشته باشند.
در این جلسه نمایندگانی از بخشهای غیردولتی نیز حضور داشتند.