به گزارش پایگاه خبری راد، دکتر شبنم یزدانی، دستیار رییس سازمان فضایی ایران در توسعه کسبوکارهای فضاپایه با اشاره به فراگیر شدن بحث اقتصاد فضایی در کشور ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد و توسعه کسبوکارهای نوین در حوزه فضایی کشور، گفت: سازمان فضایی ایران قصد دارد به منظور توسعه کسبوکارهای فضاپایه و ترویج استفاده از خدمات و محصولات فضایی در زندگی روزمره، رویداد استارتاپی در حوزه فضایی برگزار کند.
وی ادامه داد: زیرساختهای ماهوارهای سالهاست که در جهت بهبود کیفیت زندگی بشر مورد استفاده قرار میگیرند و ماهوارههای ناوبری امروزه به یکی از ارکان اساسی مسیریابی تبدیل شدهاند، ماهوارههای مخابراتی شالوده بسیاری از ارتباطات صوتی و تصویری را تشکیل میدهند و با بهرهبرداری از ظرفیت ماهوارههای سنجش از دور و پردازشهای مختلف تصاویر دریافتی از این ماهوارهها، ارزش افزوده بالایی خلق میشود.
یزدانی ظرفیت موجود در کشور را در این زمینه مناسب ارزیابی کرد و گفت: دادههای ماهوارهای و همچنین فناوری فضایی موجود در کشور، این قابلیت را دارند تا توسط نوآوران و متخصصان مورد استفاده قرار گرفته و به یک کسبوکار با انواع مشتریان دولتی، خصوصی و عمومی تبدیل شوند؛ در نتیجه سازمان فضایی ایران در راستای تحقق سیاستهای دولت برای توسعه کسبوکارها و اشتغالزایی تصمیم به برگزاری رویداد شناسایی و توانمندسازی کسبوکارهای فضاپایه گرفته است.
وی در ادامه افزود: راهاندازی برنامه تعامل با استارتاپها زیر نظر سازمان فضایی ایران علاوه بر ایجاد تحرک و امید در بین دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته و ایجاد فرصتهای کارآفرینی و اشتغال در بخش خصوصی این حوزه، به تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان نیز کمک شایانی خواهد کرد و خروجی این تعامل میتواند به تاسیس استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان نوپا با قابلیت رشد سریع و جذب سرمایه در حوزه فضایی و درآمدزایی مناسب برای همکاری با سازمانهای بزرگ و حتی بینالمللی منجر شود.
یزدانی خاطرنشان کرد: اولین رویداد سازمان فضایی ایران در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد و در این رویداد سلسله مطالبی از کاربردهای فضایی و ارزشهای افزوده آن در حوزههای مختلف مانند کشاورزی، محیط زیست، مدیریت بحران، حملونقل شهری و ریلی، خدمات شهری، نفت و گاز، هواشناسی و ... ارائه میشود.
وی ادامه داد: ایدههای بسیار متنوعی برای شروع یک استارتاپ در قالب هر یک از این حوزهها با استفاده از دادههای ماهوارهای وجود دارد که در روز رویداد در اختیار شرکتکنندگان و علاقهمندان قرار میگیرد، در عین حال در حال هماهنگی ظرفیتهای موجود در کشور برای توسعه یک استارتاپ برای خدمترسانی به قشر کارآفرین حاضر در این رویداد هستیم. به واسطه این رویداد سیاستهای مشتریان دولتی و سازمانهای حمایتکننده از کسبوکارهای نوپا به همراه نیازها و سرفصلهای قابل سرمایهگذاری در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
مشاور رییس سازمان فضایی ایران به دیگر رویدادهای آینده در حوزه فضایی اشاره کرد و گفت: رویداد بعدی در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ مهر ماه و همزمان با هفته جهانی فضا برگزار میشود و در این رویداد تیمها و ایدههایی که از قبل در سلسله رویدادهای سازمان فضایی ایران ثبتنام کردهاند، در یک رقابت استارتاپی توانمندی خود را در تجاریسازی و رقابت در دنیای کسبوکار محک خواهند زد که امید است حداقل ۱۰ ایده یا استارتاپ، موفق به حضور در این مسابقه شوند که در پایان این مسابقه استارتاپی، تیمهای برتر فرصت ارائه ایدهها و محصولات خود به سرمایهگذاران و مشتریان بالقوه و بالفعل را خواهند داشت.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: به واسطه سلسله رویدادهای ترویجی و فرهنگسازی، هیجان استفاده از خدمات و فناوری فضایی در سطح جامعه ایجاد شود؛ البته این مهم بدون همکاری و مهمتر از آن همدلی بدنه اصلی تشکیلدهنده جامعه فضایی کشور امکان پذیر نخواهد بود.
یزدانی یادآور شد: محبوب کردن فضا و بهرهبرداری اقتصادی از آن، تلاش تک تک مخاطبین این رویداد از برگزارکنندگان گرفته تا شرکت کنندگان را میطلبد.