10:48 | سه شنبه 10 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
عدم استقبال کشاورزان یزدی از بیمه کشاورزی

1396/07/22 13:15

عدم استقبال کشاورزان یزدی از بیمه کشاورزی

پایگاه خبری راد- معاون گروه خدمات بیمه کشاورزی مدیریت بانک کشاورزی استان یزد از عدم تغییر رشد بیمه‏‏ شدگان کشاورزی در سال جاری خبر داد و گفت: متاسفانه عدم پرداخت غرامت‏‏های برخی از بیمه ‎ شدگان موجب عدم استقبال مناسب فعالان بخش کشاورزی از بیمه محصولاتشان در سال جاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری راد، «حسین نوری‌ زاده»، با اشاره به وجود 22 هزار نفر بیمه‏‏ گذار یزدی، گفت: 60 درصد از ظرفیت بیمه‎ای بخش کشاورزی استان همچنان بلااستفاده است و به عبارتی 46 هزار کشاورز دیگر می‌توانند از این خدمات بهره‎‎مند شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حالی که 138 میلیارد ریال حق بیمه وصولی در سال جاری است ولی در مجموع باید 311 میلیارد ریال حق بیمه از بیمه ‎ گذاران دریافت شود .

معاون گروه خدمات بیمه ‎‎ کشاورزی استان بیشترین بیمه ‏‏گذاران یزدی را مربوط به بخش امور باغبانی و عمدتاً در رابطه با پسته‏‌کاران ذکر کرد و افزود: البته برخی از بیمه‏‏‌شدگان در دو شاخه فعالیت دارند و از خدمات بیمه‎‎ای هر دو شاخه فعالیتی خود بهره‎‎مند می‏‏‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات خشکسالی در بخش کشاورزی استان و اهمیت روی آوردن به کشت ‎ های کم‏‏‌آبخواه، اظهار کرد: پسته یکی از اقتصادی‏‏‌ترین محصولات زیرمجموعه بیمه کشاورزی در استان یزد محسوب می ‎‎ شود به نحوی که در حال حاضر از مجموع 40 هزار هکتار باغات پسته استان، 17 هزار هکتار تحت پوشش بیمه قرار دارند .

نوری ‎‎ زاده با اشاره به شروع بیمه محصولات کشاورزی از سال 1363 با اعلام لایحه ‎‎ ای از سوی دولت به مجلس در مورد بیمه محصولات گندم، جو و دام ‎‎ های سبک، اظهار کرد: تاکنون 137 نوع محصول کشاورزی از سوی بیمه کشاورزی مورد پوشش قرار گرفته است .

این مسئول در این مورد افزود: این پوشش بیمه‎‎ای شامل محصولات باغی اعم از پسته، انار، بادام، گردو، زردآلو، آلو و سیب، محصولات زراعی شامل گندم، جو، کلزا و ذرت دانه ‎‎ ای، همچنین دام ‎‎ های سبک و سنگین و انواع واحدهای پرورش طیور و آبزیان است و اخیراً نیز در طرحی برای ماهیان خاویاری نیز لحاظ شده است.

وی از تحولی اساسی در صنعت بیمه کشاورزان نیز خبر داد و تصریح کرد: بیمه پایه کشاورزی برای توسعه فعالیت ‎ های کشاورزان و حمایت از آنها راه‏‏‌اندازی شده است به نحوی که با دریافت کمترین حق بیمه حداکثر غرامت به آنها پرداخت خواهد شد .

نوری‎زاده در مورد شرایط بیمه پایه کشاورزی نیز گفت: این بیمه شرایط با ریسک‏‏‌های بسیار بالا و فاجعه ‎‎ باری همچون مبتلا شدن دام و طیور به بیماری‏‏‌های مشترک بین انسان و حیوان مثل بیماری ‎ های برونشیت، آنفولانزا، گامبرو و یک سری از بیماری‏‏‌های نوپدید که نیاز به قرنطینه یا انهدام دام و طیور دارد را تحت پوشش قرار می‏‏دهد .

این مقام مسئول ادامه داد: دریافت حق بیمه‏‏‌ای حدود هشت برابر کمتر از بیمه‏‏‌های تکمیلی کشاورزی با قابلیت بازگرداندن بخش قابل توجهی از سرمایه از دست رفته معادل قریب دو برابر غرامت پرداختی، خدمتی جدید از سوی بیمه کشاورزی است که از طریق بیمه الحاقی کشاورزی ارائه می‎‎شود.

وی لازمه بیمه الحاقی را بیمه پایه کشاورزی دانست و اظهار کرد: بنا بر مصوبه جدید، کسانی که قصد بیمه‏‏‌گذاری در بیمه الحاقی کشاورزی دارند باید تحت پوشش بیمه پایه کشاورزی قرار گیرند .

نوری زاده اولین پرداخت غرامت این خدمت بیمه‏‏‌ای را مربوط به یک واحد پرورش مرغ نیمچه گوشتی با بیمه پایه کشاورزی عنوان و تصریح کرد: این واحد با ظرفیت 20 هزار قطعه مرغ، در 20 روزگی بر اثر بیماری برونشیت منهدم شد که بیمه پایه با پرداخت 950 میلیون ریال به شخص بیمه ‎‎ گذار اقدام به پرداخت خسارت کرد.

معاون گروه خدمات بیمه کشاورزی مدیریت بانک کشاورزی استان در پایان با اشاره به نوپا بودن این خدمت بیمه‌‏‏ای، بیان کرد: این بیمه از سال گذشته با پوشش واحدهای پرورش طیور کار خود را آغاز کرد ولی هم‌‏‏اکنون می‏‏‌تواند انواع دام و 10 نوع محصول را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد.