08:14 | شنبه 1 دي 1403
Research Analysis Debriefing Day
راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد

1397/05/10 07:56

معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن جمهوری اسلامی:

راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد

پایگاه خبری راد: معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن جمهوری اسلامی گفت: راه آهن کشور هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد و استهلاک و هزینه آن بیش از درآمد است.

به گزارش پایگاه خبری راد،  نصرت نظامی امروز در نخستین رویداد داستان‌سرایی(مدیریت دانش) در اداره کل راه آهن قم، عنوان کرد: راه آهن سراسری ایران در سال 1317 به طول 1670 کیلومتر حد فاصل بندر امام تا ترکمن به مبلغ 80 میلیون تومان به بهره برداری رسید.


معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن جمهوری اسلامی افزود: مردم در آن زمان مشکلات زیادی را تحمل کردند تا راه آهن در کشور کشیده شود. راه‌آهن در طول 90 سال گذشته تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده است و از ابتدای امر تا پایان جنگ جهانی دوم نقش مهمی در خدمت رسانی داشت و پس از پایان جنگ نقش زیادی در توسعه سازندگی کشور ایفاء کرد.

نظامی بیان کرد: متاسفانه امروز راه آهن کشور خوشبخت نیست و با مشکلات زیادی دست به گریبان است؛ راه آهن تا سال 92 مبلغ 2350 هزارمیلیارد تومان زیان انباشت داشت و تا پایان سال 92 این زیان انباشت به 2500 هزار میلیارد تومان و در پایان سال 96 به 5600 هزارمیلیارد تومان زیان انباشت رسید.

وی گفت: مجموع درآمدها در این مدت 7 هزار میلیارد تومان بوده اما 10 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه و 5 هزار و 400 میلیارد تومان استهلاک در برداشته است.

نظامی با بیان اینکه در حال حاضر 1300 سالن مسافری داریم که نیاز به نوسازی دارد، تصریح کرد: در سال 96 مبلغ 1500 میلیارد تومان درآمد داشتیم و 1369 میلیارد تومان زیان داده‌ایم، این در حالی است که افزایش خطوط راه‌آهن منجر به افزایش درآمدها و سودآوری نشد و یک کیلومتر خط 120 میلیون تومان درآمد تا سال 92 داشت که سال 96 به 160 میلیون تومان رسیده است، در این مدت هزینه‌ها نیز از 130 میلیون تومان به 280 میلیون تومان رسید.

وی عنوان کرد: در بهره وری نیروی انسانی در حمل بار و مسافر نیز تغییری نداشته ‌و زیان داشته‌ایم، در واقع در طول این سالها 2/10 درصد درآمد داشته ایم و 8/23 درصد افزایش هزینه داشته ایم که بخش زیادی به هزینه استهلاک تعلق دارد.

نظامی در مورد نیروی انسانی خاطرنشان کرد: از 22 هزار و 440 نفر در سطح کشور بیش از 800 نفر پرسنل در قم هستند که سن متوسط 41 سال و 16 سال سابقه کار دارند و در واقع جوان و با تجربه هستند.

وی گفت: نیروی انسانی باید محرکی برای بهبود شرایط باشد، زیان نیروی انسانی با بازده مدیریت در ارتباط است همچنین نیروی انسانی و فناوری اطلاعات در توسعه نقش دارد باید عامل تولید ثروت باشیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم و بدانیم عامل انسانی توانمند و کارآمد بزرگترین سرمایه است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی یادآور شد: همه مدیران باید مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بپذیرند تا بتوان به بهره وری بهتری در عرصه های مختلف دست یافت.

وی بیان کرد: متاسفانه بازده نیروی انسانی در راه آهن از منفی 6 درصد به منفی 61 درصد رسیده است و این به دلیل تکیه بر توان دولتی است از این رو هنوز راه آهنی غیر مدرن داریم و تا این میزان زیان انباشت داشته‌ایم.

نظامی تصریح کرد: در طول 5 سال گذشته تاکنون مبلغ 1300 میلیارد تومان از منابع دولتی به توسعه راه‌آهن اختصاص یافت.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی اظهار کرد: در آذر ماه سال 1395 تصادف شدیدی در راه‌آهن کشور رخ داد و در دو قطار مسافربری با سرعت بالا به هم برخورد و جامعه راه آهن را عزادار و جامعه را داغ‌دار کرد.

وی گفت: از این سانحه و اشتباهات و تجارب باید درس بگیریم تا از تکرار آن جلوگیری شود، این مساله اهمیت انتقال تجربیات را نشان می دهد بدون انتقال تجربه یک گسست گسترده‌ای بین نسل‌ها ایجاد می‌شود و رویداد داستان سرایی امروز گامی در جهت انتقال این تجربیات است.