07:47 | چهارشنبه 11 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
خودروی جایگزین؛ خدمتی که فراموش شده است

1396/02/02 10:35

/اختصاصی/یک بهانه برای کم کاری کافیست؟!

خودروی جایگزین؛ خدمتی که فراموش شده است

پایگاه خبری راد: خدمات پس از فروش در حوزه خودرو می تواند رقابت در بازار ایران را متحول کند اما برندهای خارجی از ارائه کامل خدمات به مشتریان ایرانی خودداری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری راد، یکی از استانداردهای خدمات پس از فروش در کشورهای اروپایی و آمریکایی که بسیار

 

مورد توجه خریداران خودرو قرار می گیرد، تحویل خودروی جایگزین به جای خودروی خراب تا زمان پایان تعمیرات

 

است. یعنی وقتی خودروی شما در خیابان یا جاده خراب می شود، شرکت خودروساز در زمان حضور در محل یک

 

خودروی سالم نیز به همراه خود می آورد که در صورت تعمیر نشدن خودروی شما در محل، خودروی سالم به شما

 

تحویل داده می شود و خودروی معیوب شما نیز به تعمیرگاه حمل خواهد شد.

 

این خدمت که در بسیاری از برندهای اروپایی و آمریکایی مانند یک کار روتین انجام می شود برای خریداران ایرانی

 

به یک آرزو تبدیل شده است فرقی هم نمی کند خودروی داخلی خریداری کرده باشند و یا خودروی میلیاردی

 

اروپایی، در هیچ کدام از موارد خبری از خودروی جایگزین نیست!

 

 

حتی برندهایی که در سایر کشور ها از این استاندارد تبعیت می کنند در ایران طوری برخورد می کنند که گویی

 

اساسا چنین خدمتی را تا به حال ندیده اند!

 

علت این کم کاری چیست؟

 

از مدیر خدمات پس از فروش  یکی از برندهای معتبر اروپایی دلیل حذف این خدمت از خودروهای

 

 

فروخته شده در ایران را جویا شدیم و جوابی که گرفتیم هم عجیب و هم تاسف بار بود.

 

 

این مدیر محترم که ایرانی الاصل و البته سال ها در کارخانه اصلی این برند در اروپا فعالیت کرده بود

 

در جواب ما گفت: اینجا ایران است و هیچ شرکتی چه داخلی و خارجی این خدمت را انجام نمی دهد

 

و ما هم  مثل بقیه انجام نمی دهیم.

 

 

وی ادامه داد: خودروهایی که ما در ایران می فروشیم با کمترین سود ممکن عرضه می شود و

 

صرفه اقتصادی ندارد که برای خودروی جایگزین نیز هزینه کنیم!

 

گفتنی است وی مدیر برندی است که خودروهایش بالای 300 میلیون تومان در کشور ما عرضه می

 

شود و این در حالی است که همین خودروها در سایر کشورهای با قیمتی نصف نرخ فروش ایران

 

فروخته شده و خریداران برای انتخاب آپشن خودروی خود دستشان باز است و با این حال وی ادعا

 

می کند که قیمت خودرو فروخته شده برندشان، پایین است و سودی ندارد!!!

 

اما واکنش مدیران دولتی در مقابل این کم کاری چیست؟

 

 

سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درواکنش به این ادعا که چون ایران است خدمت خودروی جایگزین را حذف کرده  ایم، گفت: 

 

ابتدا باید عرض کنم که اگر این مطلب را واردکننده خودرویی عنوان کرده و با این بهانه کم کاری خود را توجیه کند،

 

خلاف است و ما برخورد می کنیم.

 

 

وی ادامه داد: بر مبنای آیین نامه رعایت حقوق مصرف کننده  که 28 فروردین 95 توسط معاون رییس جمهور ابلاغ

 

شد تمام تولید کنندگان از داخلی و خارجی باید تمام استانداردهای خدمات پس از فروش از جمله تحویل خودروی

 

جایگزین را رعایت کنند.

 

 

نوابی با انتقاد از کم کاری برندهای خارجی در ارائه خدمات کامل به خریداران گفت: واردکنندگان خودروهای خارجی

 

برای فروش محصولات خود پول خوبی از ایرانی ها می گیرند و برعکس کشورهای دیگر در ازای این پول خوب

 

کمترین امکان برای انتخاب آپشن را برای خریدار در نظر می گیرند بنابراین این حرف که صرفه اقتصادی برای ارائه

 

خدمات مناسب پس از فروش وجود ندارد، مطلب غلطی است و ما به این مشکل ورود خواهیم کرد.

برچسب ها:

خودرو