13:33 | چهارشنبه 13 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
آخرین خبرها از ساخت پایانه بین‌المللی گل و گیاه

1397/05/04 11:56

آخرین خبرها از ساخت پایانه بین‌المللی گل و گیاه

پایگاه خبری راد: رییس پایانه بین المللی گل و گیاه آخرین وضعیت ساخت این پایانه را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری راد،   سید جلال عجائبی درباره اظهارات غلامحسین سلطان محمدی - رییس اتحادیه گل و گیاه تهران - در خبر "قیمت گل در ایران شش برابر هلند" است، ارائه کرده که بدین شدح است:

" براساس اطلاعات موجود قیمت تولید هر شاخه گل رز در کشور ۲۰۰۰ تومان است، حال آنکه قیمت تولید گل رز در هلند برابر با ۳۰ تا ۶۰ سنت است. این در حالی است که در ایام خاصی در کشورمان (ماه‌های محرم و صفر) قیمت گل به زیر قیمت بازارهای جهانی می‌رسد. در ایامی نیز قیمت عرضه گل توسط واسطه‌های دو تا سه برابر قیمت بازارهای جهانی می‌شود که این موضوع ربطی به تولید ندارد.

همچنین افزایش ۴۹۰ درصدی صادرات گل عنوان شده که باید مطرح شود صادرات سال ۱۳۹۵ چه مقدار بوده است و آیا نباید مرجع و منبع آمارها آن هم از سوی اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه عنوان شود؟

از سوی دیگر گفته شده که "با وضعیتی که برای دلار پیش آمده است کمبودهای تولید جبران خواهد شد"، این در حالی است که بیشتر نهاده‌ها، بذر و سموم، و ... مورد استفاده در تولید گل و گیاه کشور وارداتی است و به دلیل نوسان قیمت ارز، افزایش سرسام آوری در بازارهای جهانی داشته‌اند. همین امر کار را برای تولیدکنندگان گل و گیاه کشور بسیار سخت کرده است.

همچنین در بحث ساماندهی تولید، توجه دقیقی ندارند که سال‌هاست وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید گل و گیاه کشور انجام داده است و سرمایه‌گذاران زیادی تولید انبوه خود را در نقاط مختلف کشور از جمله کرمانشاه، یاسوج، کهکیلویه و بویراحمد، یزد، اصفهان، مشهد و تهران آغاز کرده‌اند، اما متاسفانه تولیدات با کیفیت صادرات این موسسات به دست واسطه‌ها به نابودی کشیده شده است.

در ارتباط با قیمت گل، باید حتما توجه داشت که قیمت خرید گل در بازار از سوی گل فروشان محترم با قیمت عرضه آن در مغازه‌های گل فروشی قابل مقایسه نیست. در سراسر جهان قیمت گل در مغازه‌ها به دلیل وجود ضایعات بالا، خواب سرمایه، مالیات، بیمه، کارگر، گل‌آراء و سایر هزینه‌ها، سه تا پنج برابر قیمت بازارهای گل است. حال چگونه می‌توان گل را به قیمت بازار گل که محل عرضه و تقاضا میان تولیدکننده و فروشنده است عرضه کرد؟ چنانچه برخی از فروشندگان گل گرانفروشی می‌کنند، نباید این موضوع را به تمامی گل‌فروشان نسبت داد، بلکه باید با متخلفان از طریق قانونی برخورد کرد.

همچنین در مورد اینکه مطرح شده " تولیدکنندگان برای عرضه محصولاتشان درپایانه بین‌المللی گل و گیاه ایران مقاومت می‌کنند" باید گفت که رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران، خود از سهامداران شرکت پایاگل، مجری توسعه پایانه بین‌المللی گل و گیاه ایران هستند و در سال ۱۳۷۵ شمسی عضو هیاتی بودند که از پایانه صادراتی هلند و موسسات تولیدی این کشور بازدید کردند. بازدیدی که درس‌های زیادی برای هیات ایرانی به همراه داشت. حال چگونه است که ایشان ساخت پایانه‌ای مشابه در ایران به وسعت ۱۲۰ هزار مترمربع را کوچک می‌شمرند. هیات هلندی که به تازگی از امکانات پایانه‌ بین‌المللی گل و گیاه کشورمان بازدید کرد، بر تلاش‌های به کار رفته در این پایانه مهر تایید زد و لقب "آلسمر کوچک" (مرکز مزایده گل و گیاه هلند) را به آن داد. آیا باید از داخل نفی و از خارج از کشور تایید شویم؟ چرا دوستان گاها با تنگ نظری به تلاش‌های انجام شده نگاه می‌کنند، آیا دلیل این امر می‌تواند سودجویی عده‌ای اندک باشد؟

در پاسخ به اظهارات دیگر مبنی بر اینکه "این پایانه شش میلیون تومان کمک دولتی دریافت کرده مشروط به این‌که آن را به شکل سهام میان شش میلیون تولیدکننده گل و گیاه کشور تقسیم کند"، آیا ایشان مستندی برای این اظهارات خود دارند؟ آمار شش میلیون تولیدکننده کشور از کجا آمده است؟ توضیح این‌که چنین مبالغی از سوی دولت به عنوان یارانه‌های تشویقی برای توسعه امور زیربنایی صادرات در نظر گرفته شده است و تخصیص داده می‌شود. این یارانه‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد که در زیرساخت‌های صادراتی یا صادرات غیرنفتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. پایانه بین‌المللی گل و گیاه ایران از این امکان استفاده کرده است. ضمن آنکه، پاسخ به این ابهام ایشان در جلسه‌ای توسط مسئول وزارت بازرگانی استان تهران داده شده است. اشخاصی که در امر صادرات یا ساخت زیربناهای صادراتی سرمایه‌گذاری می‌کنند در مواردی مشمول دریافت چنین کمک‌هایی جهت توسعه زیربنا و نه مصرف شخصی، می‌شوند.

در ارتباط با عدم تمایل تولیدکنندگان برای همکاری با این پایانه پس از چهار ماه از راه‌اندازی که از سوی ایشان مطرح شده است، لازم به توضیح است که در حراجی‌های الکترونیک گل و گیاه جهت صادرات، همانند حراجی هلند، باید مقدار قابل ملاحظه‌ای گل با کیفیت صادراتی عرضه شود تا صادرکنندگان بتوانند خریدهای خود را طی زمان بسیار کوتاهی با رعایت تمامی تشریفات قانونی شامل گمرک، قرنطینه، بانک و ... سامان دهند و جهت ارسال به فرودگاه بفرستند. چنین امکانی در مرحله دوم راه‌اندازی پایانه بین‌المللی گل و گیاه ایران است. اکنون این پایانه خرید و فروش داخلی را با همکاری تولیدکنندگان زیادی از سراسر کشور، آغاز نموده است. نزدیک به ۴۰ درصد فروشندگان گل استان‌های تهران و البرز روزانه به این پایانه مراجعه کرده و در فرآیندی متفاوت از بازارهای موجود و در آرامش کامل خریدهای خود را انجام می‌دهند. نکته قابل توجه آنکه، به دلیل کامل نبودن چرخه توزیع، هم‌اکنون همکاری با تولیدکنندگان گرامی در سطح مصرف است، اما در آینده کلیه محصولات تولید شده را در پایانه تحویل گرفته و با جداسازی تولیدات صادراتی از داخلی، بخش صادرات را فعال کرده و توزیع داخلی را گسترش خواهیم داد. مسلما این کار چندان ساده نخواهد بود، ساماندهی خرید و فروش در دو بازار موجود و سنتی گل و گیاه استان تهران نزدیک به ۲۰ سال زمان برد. ما امیدوارانه به سوی اهداف خود گام بر می‌داریم.

همچنین لازم به ذکر است که شرکت پایاگل (سهامی خاص)، مجری توسعه پایانه بین‌المللی گل و گیاه ایران، دارای ۳۶ هزار سهم و تعداد ۵۷۰ سهامدار حقیقی و ۱۴ سهامدار حقوقی است. سهامداران حقوقی این شرکت شامل ۱۲ تعاونی استانی هستند که هر یک از آنها بین یکصد الی ۸۰۰ عضو دارند. ضمن آنکه اتحادیه فروشندگان گل تهران با بیش از ۶۰۰ عضو و اتحادیه تولیدکنندگان گل ایران با بیش از ۲۰۰۰ عضو، دو سهامدار حقوقی دیگر این شرکت هستند. تولیدکنندگان سهامدار این شرکت و نیز اعضاء تعاونی‌ها و اتحادیه‌های سهامدار در پایاگل که در استان‌های مرکزی، اصفهان، مازندران، گیلان، مشهد، شیراز و تهران به تولید گل و گیاه اشتغال دارند، در نهایت محصولات خود را به این پایانه عرضه خواهند نمود. ان‌شاءالله به زودی با رونمایی از سامانه خرید و فروش الکترونیکی پایانه بین‌المللی گل و گیاه ایران، تمامی تولیدکنندگان، فروشندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات گل و گیاه می‌توانند محصولات خود را در این پایانه عرضه کرده و یا از این طریق خرید نمایند. به محض فروش محصولات عرضه شده در این پایانه، وجه آن به طور مستقیم به حساب تولیدکننده واریز خواهد شد. بنابراین این شرکت برای نجات تولیدکنندگان از نابسامانی‌های موجود در بازار و تامین تضمینی تولیدات آنان گام‌های مستحمکی برداشته است، به طوری‌که تولیدکننده بتوانند بتواند با خیالی آسوده بر تولید متمرکز شود.

این پایانه مجهز به محل عرضه و تقاضای گل، محل عرضه محصولات صادراتی، سامانه حمل‌ونقل زمینی و هوایی، سالن مزایده، سالن فروش داخلی، اموزشگاه‌ گل و گیاه به منظور بالا بردن اطلاعات و معلومات تولیدکنندگان و فروشندگان، استراحتگاه، محل بازدید عمومی، دفاتر تجاری خارجی و داخلی، سردخانه‌های مورد نیاز، گرمخانه برای تولیدات آپارتمانی، محل عرضه تولیدات فضای باز و بسیاری خدمات دیگر است که به تدریج در آینده ایجاد خواهد شد".