به گزارش پایگاه خبری راد، محمد راستاد در همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر با بیان این مطلب، گفت: ظرفیت دریای خزر ۱۳۵ میلیون تن جابهجایی در سال است. این در حالی است که در حال حاضر تنها از ۳۰ میلیون تن آن استفاده میشود. طبق برآوردهای ما ایران میتواند در طول سال ۳۰ میلیون تن جابهجایی کالا در این دریا داشته باشد و این در حالی است که آمارهای فعلی شش میلیون تن بار سالانه را نشان میدهد.
وی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل دریایی در جهان، بیان کرد: حمل و نقل دریایی موتور محرکه هر اقتصادی به شمار میرود و آمارهای جدید نشان میدهد که حجم تجارت جهانی دریایی در سال از ۱۰ میلیارد تن در سال گذشته است. دریا موتور محرکه هر اقتصادی است و هدف سازمان بنادر و دریانوردی توسعه فعالیتهای این موتور محرکه به شمار میرود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه تعاملات در منطقه هستیم، اظهار کرد: بنادر دریای خزر به عنوان رابطان کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب میتواند نقشی حیاتی در در مدیریت و توسعه فعالیتهای اقتصادی در این حوزه داشته باشد. ما توانستیم چند ماه قبل فاز نخست توسعه بندر چابهار را نهایی کنیم و این بندر در پایان فاز ۴ به ظرفیت ۷۷ میلیون تن جابهجایی بار میرسد. در ماههای گذشته هند جابهجایی گندم خود از طریق چابهار به سمت هندوستان را با موفقیت اجرایی کرد و این نشاندهنده آن است که با توسعه بنادر خزر تا چه میزان میتوان به حمل و نقل ترکیبی و گسترش تعاملات دریایی در منطقه امیدوار بود.
به گفته راستاد، با توسعه بنادر خزر امکان ارتباط گسترده میان کشورهای حاشیه اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس با کشورهای آسیای میانه فراهم خواهد شد.
وی با بیان اینکه حمایت همهجانبه از سرمایه گذاران دریایی یکی از اصلیترین سیاستهای سازمان بنادر به حساب میآید، گفت: ما رسما اعلام میکنیم که برای کلیه تولید کنندگان و کسانی که قصد صادرات کالاهایشان را دارند در بنادر مختلف مانند امیرآباد اراضی لازم را فراهم میکنیم و با شرط بهبود میزان ترافیک دریایی قطعا پسکرانه دریای ایران در اختیار این سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در کنار آن ما خود را مقید کردهایم که تمام تاسیسات زیربنایی لازم به سرمایهگذاران تا مراحل پایانی کارشان در اختیار آنها قرار گیرد و تعرفه خدمات بندری نیز مناسب و به صرفه باشد. بنادر ما مانند امیرآباد توانسته است از حمل و نقل سنتی به بنادر نسل سوم و مدرن برسند و این موضوع برا سرمایه گذارن شرایط بهتری را فراهم میکند.
راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر آمادگی آن را دارد که قراردادها را طوری تنظیم کند که در صورت تغییر شرایط امکان بازبینی و بازنگری در آنها وجود داشته باشد، توضیح داد: در صورتی که فضای اقتصادی تغییر کرده یا هزینهها افزایش پیدا کنند، ما میتوانیم با به وجود آمدن یک بازنگری در قراردادها شرایط را به نفع سرمایه گذار تغییر داده و از زیانده شدن سرمایههایشان جلوگیری کنند و این بازنگری تا جایی ادامه خواهد داشت که مطمئن شویم که شرایط برای سرمایه گذاران مناسب است.
وی یکیدیگر از اهداف سازمان بنادر را گسترش تعاملات با کشورهای همسایه و فعال در منطقه دانست و ادامه داد: پیشنهاد ما تاسیس یک شرکت ترانزیت مشترک با کشورهای منطقه و به خصوص همسایگان خزر است که میتواند به هماهنگی در سیاستها و تسهیل اقدامات اجرایی منجر شود. ایران این پیشنهاد خود را رسما ارائه کرده و امیدوار است که با پیگیریهای لازم شرایط برای اجرای آن فراهم شود.