10:06 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نامه فولادی انجمن قطعه سازان به وزیر صنعت/ ۴ دلیل برای تغییر سیاست‌ها در توزیع فولاد

1399/10/01 08:10

نامه فولادی انجمن قطعه سازان به وزیر صنعت/ ۴ دلیل برای تغییر سیاست‌ها در توزیع فولاد

نماد برتر- رئیس انجمن قطعه سازان از ارسال نامه به وزیر صنعت با هدف رسیدگی به مشکلات قطعه سازان برای تأمین فولاد در مچینگ فولاد مبارکه و لزوم تغییر سیاست‌ها در توزیع فولاد با ذکر ۴ دلیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، محمدرضا نجفی منش از ارسال نامه این انجمن به علیرضا رزم حسینی خبر داد و گفت: به منظور رسیدگی به مشکلات قطعه سازان در تأمین فولاد در مچینگ فولاد مبارکه خبر داد و گفت: انجمن در این نامه دلایل الزام تغییر در سیاست ها و راه کارهای عملیاتی برای نحوه تخصیص و توزیع ورق های فولادی تولیدی مجموعه فولاد مبارکه را ارائه کرده است.


 


وی افزود: در شیوه عرضه مستقیم ورق های فولادی در بورس معمولا پس از مزایده و تخصیص،باید پرداخت ها نقدی و بصورت کامل انجام شود اما فولاد خریداری شده حدودا سه ماه بعد از پرداخت نقدی، تحویل قطعه سازان می شود.یعنی باید مواد اولیه مورد نیاز را پیش خرید سه ماهه کنیم که این روش  بی رحمانه تر از تسویه نقدی در زمان تحویل کالا است.


 


این مقام مسئول ادامه داد: مشکلات نقدینگی مزمن در صنعت خودروسازی بر کسی پوشیده نیست و قطعه‌سازان با رشد چشمگیر قیمت نهاده های تولید،بیش از پیش نیازمند رفع موانع دسترسی آسان به مواد اولیه هستند.لذا پیشنهاد کرده ایم، روش مچینگ یا خرید از طریق گشایش اعتبار اسناد داخلی، مجدداً احیاء شود و مبنای عمل قرار گیرد.


 


نجفی منش گفت: دلیل دیگر برای تغییر سیاست های فولادی، اخذ مالیات بر ارزش افزوده بلافاصله پس از تخصیص سهمیه در بورس است.در حالی که تحویل کالا و صدور فاکتور فروش چند ماه بعد انجام می شود.لذا قابلیت ثبت در گزارش فصلی مرتبط با مالیات ارزش افزوده امکان پذیر نیست و قطعه‌سازان از این مبلغ پرداختی در اعتبار ارزش افزوده نمی‌توانند استفاده کنند وبا این روش،عملا 18درصد مبلغ معامله از قدرت نقدینگی تولید کنندگان کسر می شود.


 


وی افزود: تا پایان آبان سال جاری تیراژ تولید خودرو افزایش داشته و طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده برای 6ماه آینده به 600 هزار دستگاه خواهد رسید.لذا استناد به صورت های مالی سال 98 و سهمیه های تعیین شده قبلی به هیچ وجه راهکار مناسبی برای سال جهش تولید نیست.


 


رئیس انجمن قطعه سازان ادامه داد: حداقل 45 درصد از سهمیه سال گذشته در محاسبات اخیر برای تعیین سهمیه فولاد کسر شده است.لذاپیشنهاد کردیم به جای نگاه به اسناد سال های رکود تولید (97و98) وضعیت کنونی بررسی شود و اسناد قابل اتکا و غیر قابل انکار مبنای افزایش یا کاهش سهمیه تعیین شده قبلی قرار گیرد.


 


نجفی منش گفت:  همچنین سهمیه فولاد سال گذشته قطعه سازان بالغ بر 10هزار تن بوده است. بنابراین با توجه به افزایش تولید و نیاز ضروری این صنعت، هم اکنون تخصیص حداقل 15هزار تن فولاد، افزایش تولید و جلوگیری از ناکامی در برنامه های اعلامی صنعت خودرو سازی را تضمین خواهد کرد.