11:49 | شنبه 8 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اشتغال‌زایی از مسیر تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان با تغییر رویه دولت و مجلس

1401/01/26 14:15

اشتغال‌زایی از مسیر تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان با تغییر رویه دولت و مجلس

نماد برتر- مجلس و دولت انبوهی ضوابط، سر راه اخذ مجوز کسب و کار قرار دادند و شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توانند به آسانی در این روند ورود کنند. برای این منظور باید اقداماتی در جهت تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انجام داد و از توانمندی افراد متخصص در زمینه تولید و در مسیر پیشرفت کشور استفاده کرد.


به گزارش نماد برتر- یک استاد دانشگاه اقتصاد با اشاره به مشکلات زیرساختی استارتاپ‌ها در کشور گفت: تعاریف متعددی از فرآیند توسعه در علم اقتصاد وجود دارد که در عرض هم و مکمل یکدیگر هستند. یکی از این تعاریف به فرآیندی مربوط می‌شود که انسان را به طبیعت و محیط پیرامون مسلط می‌کند.



مرتضی افقه در ادامه گفت: در واقع در جهان پیشرفته امروزی، از زمانی که افراد متوجه شدند توانایی به خدمت گرفتن طبیعت و حتی جوامع دیگر را دارند، روی ریل پیشرفت افتادند و هرچه از این مسئله بیشتر استفاده کنند شتاب پیشرفت خیره کننده‌تری خواهند داشت. تسلط به طبیعت ضمن شناخت آن نیازمند پژوهش‌گری است زیرا انسان تنها موجودی است که توانایی تحقیق و پژوهش دارد.



وی گفت: امیدواریم شعار امسال به خوبی در بخش‌های مختلف اجرایی شود. در شعارهای ۵ سال اخیر تولید کلیدی‌ترین نکته‌ای بوده که بسیار و مکرر مورد توجه قرار گرفته است. برای پیشرفت بیشتر باید طبیعت و محیط پیرامون و سایر جوامع شناسایی شود. برای پژوهش نیازمند فکر و اندیشه هستیم و باید توجه داشته باشیم که در تولید دانش بنیان باید به مجموعه عوامل تولید توجه شود.



افقه اظهار کرد: برای مدیریت یک اداره یا بنگاه باید به ویژگی‌های نیروی انسانی واقف شده و آن را بهتر شناخت. بر این اساس می‌توان بهره‌وری را افزایش داد و یا از کاهش بهره‌وری آن جلوگیری کرد. اگر بر اقتصاد دانش‌بنیان توجه و تمرکز شود، اشتغال هدف‌گذاری شده ایجاد می‌شود.



وی در این خصوص ادامه داد: اگر قرار است دانش در تمام جنبه‌های کشور جریان داشته باشد باید برای انتصاب و انتخاب مدیران مسابقه راه اندازی شود. برای اینکه تولید را دانش‌بنیان کرد باید دلسوزترین انسان‌ها را انتخاب کرد.



این استاد دانشگاه گفت: آن چیزی که تحت عنوان دانش در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود متناسب با ساختارهای کشور نیست. ریشه مشکلات کشور در مبانی ارزش است و مشکل در تولید دانش نیست. مجلس و دولت انبوهی از ضوابط را سر راه اخذ مجوز کسب و کار قرار داده و شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توانند به آسانی در این روند ورود کنند. برای این منظور باید اقداماتی در جهت تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انجام داد و از توانمندی افراد متخصص در زمینه تولید و در مسیر پیشرفت کشور استفاده کرد.